Weinig energie? Zo krijg je je energieniveau weer op peil

In de koude en donkere wintermaanden merken veel mensen dat hun energie ver te zoeken is. Ze voelen zich moe en futloos en zijn niet vooruit te branden.

Merk jij ook dat je weinig energie hebt en de motivatie om ’s avonds nog te sporten ver te zoeken is? Hoe komt het dat je in de winter last hebt van weinig energie? En wat kun je eraan doen? Wij nemen je mee langs oorzaken en tips! 

Weinig zonlicht (en dus minder aanmaak van vitamine D)

Een van de belangrijkste oorzaken van een laag energieniveau in de winter is dat de dagen donker zijn. Er is minder daglicht, wat heel belangrijk is om je energiek te voelen. Je lichaam maakt vitamine D aan wanneer de huid wordt blootgesteld aan de zon. Helaas laat die zich in de wintermaanden een stuk minder vaak zien. Vitamine D speelt een cruciale rol bij de energieproductie van cellen, draagt bij aan een gezond immuunsysteem en heeft een ontstekingsremmende werking. Als je te weinig vitamine D in je systeem hebt, kunnen een minder goed functionerend immuunsysteem en chronische ontstekingen leiden tot vermoeidheid. 

Hoog melatonine-niveau

Ook maak je tijdens de korte dagen meer melatonine aan. Dit slaaphormoon wordt aangemaakt als het buiten donker is. Niet zo gek dus, dat je in de winterperiode ’s ochtends je bed niet uit kunt komen en je gedurende de dag niet vooruit te branden bent. Gelukkig wordt het vanaf januari dagelijks iets eerder licht en ’s avonds later donker. Iets om je aan vast te houden! 

Minder lichaamsbeweging

Vaak bewegen we een stuk minder als het buiten nat en koud is. De hele dag op je billen zitten kan leiden tot een moe en futloos gevoel. In beweging komen geeft je nieuwe energie, dus we zouden eigenlijk juíst meer naar buiten moeten gaan in de wintermaanden. Beweging verhoogt het metabolisme (de processen in je lichaam die verantwoordelijk zijn voor de energieproductie) en zorgt voor een efficiënter gebruik van je energie. Bij gebrek aan beweging wordt de energie minder efficiënt gebruikt, wat kan leiden tot een gevoel van vermoeidheid.

Lage temperaturen

De koude temperaturen zorgen ervoor dat je lichaam harder moet werken om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Je lichaam verbruikt dus meer energie, waarschijnlijk zonder dat je dat zelf in de gaten hebt.

 

Wat kun je doen als je weinig energie hebt? 

Enerzijds hoort het ook een beetje bij dit seizoen. Waar de Westerse mens het liefst vol energie maar door wil blijven rennen en elk seizoen wil ‘bloeien’, zie je dat de natuur in de winter juist naar binnen keert en de stilte opzoekt. De bomen zijn kaal en dieren houden een lange winterslaap. Het kan helpen om je iets meer over te geven aan dit seizoen en het lagere energieniveau wat daarbij komt kijken.

Maar als je zo moe, energieloos en somber voelt dat je nergens meer zin in hebt (en je alleen nog maar op de bank wilt hangen), dan is het goed om daar iets aan te veranderen. We helpen je een beetje op weg met 4 fijne tips:

1. Beweeg (in de buitenlucht)

Het is misschien het laatste waar je zin in hebt als je je vermoeid voelt, maar bewegen helpt écht beter dan thuis op de bank ploffen. Als je beweegt, maak je de gelukshormonen dopamine, serotonine en endorfine aan. Ga lekker buiten wandelen (of sporten), dan sla je twee vliegen in één klap. Meer blootstelling aan daglicht heeft namelijk een positief effect op je bioritme en zorgt voor een betere nachtrust, waardoor je minder moe wakker wordt. 

2. Pak voldoende rust en slaap

Plan meer rustmomenten in en houd je avonden vaker vrij. Ook kan het fijn zijn om na je werkdag of in het weekend te kiezen voor rustige activiteiten zoals wandelen, lezen, mediteren of een goed gesprek voeren met je partner of een vriend(in). Doe ’s avonds iets waarbij je minder kunstlicht nodig hebt. Dat komt ook je nachtrust weer ten goede – het helpt je in slaap vallen en dieper te slapen – waardoor je de volgende dag uitgerust wakker wordt. Win-win!

3. Zorg voor warme enkels

Gek, maar waar. Als je in de winter met blote enkels naar buiten gaat, verlies je, volledig onnodig, kostbare energie. Enkels zijn namelijk gevoelig voor kou, zonder dat je het per definitie in de gaten hebt. Als je in de winter met blote enkels naar buiten gaat, zorgt dat voor warmteverlies en verbruikt je lichaam extra energie om je warm te houden. En dat kan dan weer leiden tot vermoeidheid. Lange sokken aan, dus! 

4. Breng je vitaminewaarden in balans

Ten eerste: zorg voor een gevarieerd, gezond eetpatroon met genoeg eiwitten, vitamines, mineralen en onverzadigde vetten. Voeding heeft een gigantische invloed op hoe energiek je je wel of niet voelt. Zoals je hierboven al gelezen hebt, is de kans groot dat je tijdens de wintermaanden (te) weinig vitamine D aanmaakt/binnenkrijgt. Vermoeidheid kan ook en teken zijn dat jouw lichaam wat extra magnesium en vitamine B6 en B12 kan gebruiken (dit vind je onder andere in vis, eieren, noten, zaden, bladgroenten en bananen). Deze voedingsstoffen helpen je bij het verbeteren van je stemming en het verhogen van je energieniveau. 

 

Twijfel je of je dagelijks genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgt? Begrijpelijk, want zelfs bij een gezond eetpatroon is dit niet vanzelfsprekend. Suppletie kan je dan een steuntje in de rug geven. Vitaily biedt je een vitale mix van negen essentiële vitaminen en mineralen van hoge kwaliteit (goed opneembare vormen), verpakt in dagzakjes van biofolie. Goed voor jou én voor de planeet. Meer weten over Vitaily? Dit is ons verhaal

Start direct met Vitaily

Kies voor ons flexibele membership of probeer het eerst een maand en ervaar het verschil. Vandaag besteld = morgen in huis.

Vitaily maandpakket

  • Eenmalig uitproberen
  • 30 alles-in-1-dagzakjes
  • Gratis thuisbezorgd
€ 2,50 per dag

Vitaily jaar membership

  • De áller-voordeligste optie
  • Vast membership (minimaal 1 jaar)
  • Nooit meer zonder dagzakjes
€ 2,50 € 2 per dag

Vitaily flexibel membership

  • Flexibel: Jij bent in control
  • Nooit meer zonder dagzakjes
  • Leveringen zijn tussentijds aan te passen
€ 3,00 € 2,20 per dag