Alles over collageen: wat doet het voor je haar & huid?

Collageenpoeder wordt steeds populairder om de gezondheid van je huid, haar, nagels en gewrichten een boost te geven.

Wat is collageen precies? Welke processen ondersteunt het? Welke (natuurlijke) producten zijn een goede bron van collageen en welke factoren zorgen ervoor dat de aanmaak ervan wordt geremd? Je vindt alle antwoorden in dit artikel. 

Wat is het precies?

Collageen is een eiwit dat van nature in ons lichaam voorkomt. Het vormt de bouwstenen van bindweefsel, zoals huid, botten, pezen, kraakbeen en ligamenten (banden die botten of kraakbeen met elkaar verbinden, zoals enkelbanden en kniebanden). 

Collageen maakt ongeveer 25% tot 35% uit van het totale eiwitgehalte in het menselijk lichaam. Vanaf het moment dat we 25 zijn, neemt de natuurlijke productie geleidelijk af. Dit leidt tot tekenen van veroudering zoals rimpels, fijne lijntjes en verlies van huidelasticiteit. Ook gewrichtsproblemen ontstaan soms door de verminderde aanmaak. 

Wat zijn de superkrachten?

Collageen is belangrijk voor de elasticiteit en stevigheid van de huid. Als je er minder van aanmaakt, wordt de huid slapper en ontstaan er fijne lijntjes en rimpels. Ook is het eiwit een belangrijk onderdeel van het kraakbeen dat gewrichten bedekt en schokken opvangt. Collageen heeft daarnaast structuur en stevigheid aan botten en tanden, maar ook aan je nagels en je haar. Bovendien bevat het aminozuren die  spieren helpen opbouwen. Het helpt na het sporten bij spierherstel.

Factoren die de aanmaak verminderen

Vanaf ons 25ste levensjaar begint de aanmaak van collageen af te nemen – dat is de belangrijkste oorzaak. Verder kan overmatige blootstelling aan de zon (UV-straling) de afbraak ervan in de huid versnellen, waardoor de huid sneller veroudert. Roken is schadelijk voor de collageenproductie. Het vermindert de bloedtoevoer naar de huis en bevat schadelijke chemicaliën die collageen afbreken. Rokers vertonen vaak eerder tekenen van veroudering. Ongezonde voeding waar weinig voedingsstoffen (vitamines, mineralen, antioxidanten en aminozuren) in zitten, kan de collageensynthese beïnvloeden. Hoge inname van suikers en bewerkte voeding kan leiden tot Advanced Glycation End-products (AGE’s) in het lichaam. AGE’s beschadigen collageenvezels en verstoren de collageenproductie. Tot slot: chronische stress en slaapgebrek kunnen de aanmaak van collageen verstoren.

Natuurlijke bronnen 

Je kunt de aanmaak van collageen een boost geven door voldoende groente en fruit te eten. Daarnaast is het belangrijk dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt. Een lijstje: 

  • Citrus: citrusvruchten zijn een goede bron, vooral sinaasappel, citroen en grapefruit.
  • Vis: zalm, tonijn en kabeljauw bevatten collageen, vooral in de huid.
  • Bottenbouillon: het trekken van bouillon uit botten is een traditionele manier om collageen binnen te krijgen. 
  • Avocado: avocado ondersteunt de aanmaak van collageen in het lichaam. 
  • Eieren: eieren bevatten aminozuren die betrokken zijn bij de productie van collageen in ons lichaam.
  • Vlees: rundvlees, kip, varkensvlees en andere dierlijke eiwitbronnen zijn rijk aan collageen.

Collageensupplementen

Naast het eten van voeding die jouw collageen-aanmaak een boost geeft, kun je ter aanvulling collageensupplementen slikken. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende vormen, elk met zijn eigen kenmerken en voordelen. 

De populairste vorm is collageenpoeder. Dit kun je innemen met water, sap, smoothies, yoghurt of andere dranken. Het poeder lost gemakkelijk op en heeft een neutrale smaak. Collageenpoeder wordt vaak gemaakt van gehydrolyseerd collageen, wat zorgt voor een betere opname in het lichaam.

Wees je ervan bewust dat de effectiviteit van collageensupplementen kan variëren, afhankelijk van de kwaliteit en de bron van het supplement. Let bijvoorbeeld op dat het collageenpeptiden zijn, of dat er op de verpakking staat dat het gehydroliseerd of collageenhydrolaat is. Als er een percentage op de verpakking staat, moet het dicht bij 100% liggen. Anders zijn er teveel andere stoffen toegevoegd en is het dus geen goed supplement. Benieuwd hoe je de kwaliteit van andere supplementen kunt beoordelen? We helpen je op weg met een snelcursus etiketten lezen.

P.s. we krijgen vaak de vraag of Vitaily te combineren is met een collageensupplement. Dat is het zeker! Zowel ons zakje multivitamine als collageen is een goede aanvulling op een gezonde leefstijl.

Start direct met Vitaily

Kies voor ons flexibele membership of probeer het eerst een maand en ervaar het verschil. Vandaag besteld = morgen in huis.

Vitaily maandpakket

  • Eenmalig uitproberen
  • 30 alles-in-1-dagzakjes
  • Gratis thuisbezorgd
€ 2,50 per dag

Vitaily jaar membership

  • De áller-voordeligste optie
  • Vast membership (minimaal 1 jaar)
  • Nooit meer zonder dagzakjes
€ 2,50 € 2 per dag

Vitaily flexibel membership

  • Flexibel: Jij bent in control
  • Nooit meer zonder dagzakjes
  • Leveringen zijn tussentijds aan te passen
€ 3,00 € 2,20 per dag