Oorzaken van acne: hoe de juiste voedingsstoffen je kunnen helpen

Iedereen die last heeft van een onrustige huid met veel onzuiverheden (acne), weet dat dat geen pretje is.

Het kan je behoorlijk frustreren en onzeker maken. Bij de meeste mensen gaat acne na de puberteit vanzelf over. Toch komt het ook op latere leeftijd voor en lijkt het alsof geen enkel smeersel helpt. In dit artikel delen we een aantal oorzaken van acne en tips die wellicht helpen.

Later eerst eens inzoomen op de mogelijke oorzaken van een acne-gevoelige huid. Acne, ook wel bekend als acne vulgaris of jeugdpuistjes, is een veelvoorkomende huidaandoening. Het uit zich in de vorm van mee-eters, puistjes, rode bultjes en onderhuidse ontstekingen. Hoewel acne vervelend kan zijn, is het een onschadelijke en niet-besmettelijke aandoening.

Één duidelijke oorzaak voor acne is er helaas niet. Een (zeer) onrustige huid kan meerdere oorzaken hebben:

Overactieve talgklieren

Een van de belangrijkste oorzaken van acne is een overmatige talgproductie. Talg is een natuurlijke, olieachtige stof die wordt geproduceerd door de talgklieren in onze huid. Het houdt de huid gehydrateerd en beschermt tegen uitdroging. Bij mensen met acne worden de talgklieren echter overactief en produceren ze meer talg dan de bedoeling is.

Verstopte poriën

Deze overmatige productie kan de poriën verstoppen en leiden tot de vorming van puistjes. Dode huidcellen en vuil kunnen zich ophopen in de poriën, waardoor een ideale omgeving ontstaat voor bacteriën om te gedijen. Deze bacteriën, zoals propionibacterium acnes, kunnen ontstekingen veroorzaken, met onzuiverheden als gevolg.

Hormonale veranderingen

Hormonale veranderingen spelen een grote rol bij het ontstaan van acne. Tijdens de puberteit ervaren zowel jongens als meisjes een toename van hormonen, waaronder testosteron. Deze hormonen stimuleren de talgklieren om meer talg te produceren – en we weten inmiddels waar dat toe leidt. Hormonale schommelingen kunnen echter ook op andere momenten in het leven voorkomen (denk aan de menstruatiecyclus bij vrouwen), wat kan leiden tot het ontstaan of verergeren van acne.

Voeding en leefstijl

Verschillende onderzoeken leggen een link tussen voeding en het ontstaan van acne. Hoewel de onderzoekers het niet op alle gebieden met elkaar eens zijn en de bevindingen elkaar soms tegenspreken, bevestigen de meeste wetenschappers dat voedingsmiddelen met een hoge glycemische index (zoals suikerhoudende en bewerkte producten) en melkproducten acne kunnen verergeren. Daarnaast kunnen stress, roken, alcohol, gebrek aan slaap en slechte huidverzorgingsgewoonten bijdragen aan het ontstaan en verergeren van acne.

Genetica

Je genen spelen ook een rol bij het hebben van een onrustige huid. Als er veel acne in de familie voorkomt, is de kans groter dat je zelf ook acne ontwikkelt.

Disbalans van vitamines en mineralen

Vitaminen en mineralen en de conditie van je huid hebben een wisselwerking. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er een samenhang is tussen bepaalde huidproblemen – zoals acne – en een disbalans aan vitaminen en mineralen. Uit onderzoek is gebleken dat te weinig omega-3, zink en/of vitamine D een oorzaak kan zijn van acne. Als je een (zeer) onzuivere huid hebt, is het raadzaam om dit eens te laten uitzoeken. Dit kan bijvoorbeeld via een bloedonderzoek bij je huisarts.

Acne gaat vaak gepaard met ontstekingen. De onderstaande vitamines en mineralen hebben een ontstekingsremmend effect, en kunnen acne helpen verminderen. We zetten ze voor je op een rijtje:

Vitamine A

Vitamine A (retinol) speelt een cruciale rol bij het ondersteunen van een gezonde huid. Het helpt bij de regulatie van de talgproductie, vermindert ontstekingen en bevordert een gezonde celdeling. Vitamine A stimuleert het herstellend vermogen van de huid – wat kan helpen bij acne zelf of de littekens als gevolg van acne.

Vitamine D

Vitamine D kan op verschillende manieren helpen tegen acne. Ten eerste heeft het ontstekingsremmende eigenschappen, waardoor het onderhuidse ontstekingen kan verminderen. Ook speelt vitamine D een rol bij de regulatie van de talgproductie en dus het verminderen van overtollig talg en het voorkomen van verstopte poriën.

Omega 3-vetzuren

Omega-3 vetzuren hebben ontstekingsremmende eigenschappen, kunnen de hydratatie van de huid verbeteren en de productie van talg in evenwicht brengen.

Zink

Zink is een mineraal dat betrokken is bij veel processen in het lichaam, waaronder de huidgezondheid. Het heeft antibacteriële eigenschappen en ondersteunt de regulatie van talkproductie. Daarnaast versterkt Zink het immuunsysteem, waardoor het lichaam beter in staat is om acne-gerelateerde ontstekingen te bestrijden.

Selenium

Selenium wordt ook wel het ‘beauty-mineraal’ genoemd. Dit omdat zowel huid als haar veel baat hebben bij het mineraal. Wat doet het? Ook selenium heeft een antioxidante werking: het werkt ontstekingsremmend en is daardoor goed voor (of tegen, in feite) een acne-huid.

 

Al met al is het dus het proberen waard om de huid ook van binnenuit goed te verzorgen. Heb je last van acne? Laat je bloed dan eens onderzoeken en kijk waar eventuele tekorten zitten op het gebied van voedingsstoffen. Hoewel vitamines en mineralen op zichzelf acne niet kunnen genezen, kan het wel bijdragen aan een gezondere huid en acne-gerelateerde ontstekingen verminderen.

Start direct met Vitaily

Kies voor ons flexibele membership of probeer het eerst een maand en ervaar het verschil. Vandaag besteld = morgen in huis.

Vitaily maandpakket

  • Eenmalig uitproberen
  • 30 alles-in-1-dagzakjes
  • Gratis thuisbezorgd
€ 2,50 per dag

Vitaily jaar membership

  • De áller-voordeligste optie
  • Vast membership (minimaal 1 jaar)
  • Nooit meer zonder dagzakjes
€ 2,50 € 2 per dag

Vitaily flexibel membership

  • Flexibel: Jij bent in control
  • Nooit meer zonder dagzakjes
  • Leveringen zijn tussentijds aan te passen
€ 3,00 € 2,20 per dag