3 OERsterke tips om je libido te beïnvloeden

Behoefte aan intimiteit en seksualiteit zijn allesbehalve vanzelfsprekend: het is niet iets wat in je genen zit of waar je aanleg voor kunt hebben. Je beïnvloedt je libido zelf – positief en/of negatief – met onder andere je leefstijl.* Hoe vaak je ‘zin hebt’ hangt van veel verschillende factoren af en je dagelijkse gewoonten spelen hierin een cruciale rol. ‘Onze’ Richard de Leth legt het je haarfijn uit.

Allereerst: waarom is seks belangrijk?

Nou, behalve de voortplantingsfunctie van seks heeft het veel positieve effecten op lichaam en geest. Zo spreek je dezelfde hoeveelheid energie aan als bij ruim 3 kilometer wandelen, geeft het een boost aan je hart- en vaatstelsel en maak je oxytocine aan – een gelukshormoon en natuurlijke pijnbestrijder. Daarnaast draagt seks bij aan de aanmaak van prolactine, een stofje dat je stemming verbetert en het gevoel van verbondenheid aanwakkert.

Als we vanuit het OER-perspectief naar het libido kijken, is het niet gek dat veel mensen kampen met een laag libido. Chronische stress is de moderne variant van gevaar in de oertijd (een roofdier dat het dorp aanvalt) en in een stressvolle situatie is het evolutionair gezien niet verstandig om je voort te planten. Voortplanting is dus een luxe, terwijl overleven noodzakelijk is. Daarom kun je alleen investeren in je libido en seksleven als je je veilig voelt en ontspannen bent.

Twee dooddoeners voor het libido zijn chronische stress en ongezonde voeding (met name geraffineerde suikers en koolhydraten zijn funest).

In de basis zijn er zeven adviezen die je kunt opvolgen voor een beter seksleven. Want intimiteit en lichamelijk contact – en dus het bedrijven van de liefde – is een primaire levensbehoefte. We tippen er hier 3. De andere 4 OERsterke tips om je libido te beïnvloeden vind je in ons Libidomagazine. Benieuwd? Download de 68 pagina’s tellende special hier.

#1 Ontspan

Chronische stress is de grootste libidokiller. Bij stress gaat er te weinig energie naar de voortplantingsorganen, wat de hormoonhuishouding negatief beïnvloedt. Dan neemt je libido af. De oplossing: neem elke dag de tijd om te ontspannen (mediteren, sporten, wandelen, een boek lezen) en knuffel erop los, want een fijne omhelzing (oprecht en met aandacht – minimaal 8 seconden!) is een goede manier om je stressniveau naar beneden te brengen.

#2 Eet gezond

Gezonde voeding verkleint het risico op chronische ontstekingen en lichamelijke ongemakken. Met name gezonde vetten, eiwitten, vitaminen en mineralen zijn belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat watermeloen, vijgen, bananen, pure chocolade en basilicum een positief effect kunnen hebben op seksuele verlangens en prestaties.

#3 Beweeg

Actief zijn helpt ook tegen stress, verbetert de doorbloeding en versterkt je hart. Bij mannen zorgt dit ervoor dat ze ‘hem’ makkelijker stijf kunnen houden. Bovendien zorgt een goede conditie en een sterk hart ervoor dat jij en je partner een vrijpartij langer vol kunnen houden.

Vitaily Libidomagazine

Merk je dat jij minder vaak of sowieso weinig ‘zin’ hebt in intimiteit? Geniet je niet (meer) van de aanrakingen van je partner? Vind je het eng om te delen wat je fijn vindt (in of buiten het bed)? Voel je je na je zwangerschap niet meer sexy? Ervaar je zoveel stress dat seks het laatste is waar je aan denkt? Heb je last van mentale blokkades die je in de weg zitten als het om intimiteit gaat?

Geen zorgen als je instemmend zou antwoorden op de kwesties hierboven. Je bent lang niet de enige. En er is hoop. In ons Vitaily Libidomagazine duiken we ‘diep’ in de materie – we nemen de tijd voor intimiteit. Want: wij helpen je graag om je weer te laten ervaren hoe fijn het kan zijn.

We zoomen in op wat ervoor nodig is om (weer) intimiteit te voelen. Welke invloed voeding, leefstijl en hormonale anticonceptie hebben op hoe je je voelt. Waarom een drukke, stressvolle levensstijl een dooddoener is voor je knuffelplezier en de tijd die je tussen de lakens spendeert.

Deze en meer intimiteitsvraagstukken nemen we in dit magazine onder de loep, samen met drie toppers van experts. Daarnaast delen we spicy recepten en onze favoriete boeken en podcasts.

*Belangrijk: als iemand nare seksuele ervaringen of trauma’s heeft, kan dit een negatieve associatie met intimiteit veroorzaken en diens behoefte aan fysiek contact veranderen. Die situaties vallen buiten de context van dit artikel.