Zwanger? Dit gebeurt er (fysiek en mentaal) in je lijf

Zwanger zijn. Een bijzondere tijd – waarin er heel veel moois, maar ook uitdagingen op je wachten. Zowel fysiek als mentaal verandert er tijdens je zwangerschap in relatief korte tijd veel in en aan je lichaam en in je hoofd …

Buiten de zichtbare veranderingen – je buik die gaat groeien – gebeuren er ook veel onzichtbare dingen als je zwanger bent. Zo kun je door de toename van hormonen allerlei verschillende emoties tegelijk ervaren. Verwarrend! Wat verandert er allemaal fysiek en mentaal tijdens je zwangerschap? En zijn er bepaalde voedingsstoffen waar je extra behoefte aan hebt als je zwanger bent? 

Fysieke veranderingen tijdens de zwangerschap

Tijdens een zwangerschap ondergaat je lichaam talloze fysieke veranderingen. Sommige veranderingen zijn goed zichtbaar (hallo, zwangerschapskleding en nieuwe beha’s …). Andere gebeurtenissen in je lijf, zoals wijzigingen in de bloedstroom en de toename van hormonen, zijn niet zichtbaar. Maar: zéker voelbaar. Je lichaam moet harder werken om de groeiende foetus te ondersteunen, waardoor er meer bloed door je lichaam stroomt en je bloeddruk kan dalen. Dit kan vervolgens weer duizeligheid met zich meebrengen. In principe is een verlaagde bloeddruk tijdens je zwangerschap vrij onschuldig. Maar als je er vaak of lang last van hebt, is een gesprek met de huisarts zeker aan te raden. 

Verder ervaren veel mensen die zwanger zijn regelmatig ochtendmisselijkheid, vermoeidheid, brandend maagzuur en andere kwaaltjes. Ook rugpijn, vocht vasthouden, vaak moeten plassen (eventueel ook urineverlies) en in de tweede helft van je zwangerschap een ‘harde buik’ door samentrekkingen van je baarmoeder, komen vaak voor. Dit brengt ongemakken met zich mee, maar het is goed om te onthouden dat dit er ‘gewoon’ bij hoort. Geen zorgen over maken, dus! 

Mentale veranderingen tijdens de zwangerschap

Naast fysiek, verandert er ook mentaal een hoop. Veel zwangeren ervaren een achtbaan aan emoties. Van geluk en opwinding tot angst en bezorgdheid. En soms alles tegelijk. Dit komt door de hormonale veranderingen in je lichaam, die kunnen leiden tot stemmingswisselingen, ongeduld, stress en emotionele instabiliteit. 

“Gaat het wel goed met de gezondheid van m’n baby?” en “Ben ik wel in staat om een goede ouder te zijn?” zijn hele normale vragen die je jezelf als vast regelmatig stelt als je zwanger bent. Vergeet niet dat al je gevoelens nu wellicht wat extremer zijn door je hormonen en dat je altijd bij je verloskundige terecht kunt voor ondersteuning. You’re not alone!

Probeer veel te slapen en regelmatig rust te pakken, bijvoorbeeld door activiteiten die je ontspanning geven, zoals yoga, wandelingen (zolang het comfortabel kan), lezen, muziek luisteren en/of meditatie. Zoek contact met mensen bij wie je je prettig voelt en deel gerust je gedachten met mensen die je vertrouwt, dat lucht op.

Welke voedingsstoffen heb je (extra) nodig als je zwanger bent?

Om ervoor te zorgen dat de baby zich goed kan ontwikkelen, heb je tijdens je zwangerschap extra voedingsstoffen nodig. Een aantal belangrijke voedingsstoffen die je tijdens je zwangerschap extra binnen zou moeten krijgen via je voeding of supplementen, zijn:

  • Foliumzuur: Deze voedingsstof helpt bij de vorming van de hersenen en het ruggenmerg van de baby. Het wordt aanbevolen om al voor je zwangerschap (als je zwanger probeert te raken) te starten met het nemen van 400 microgram foliumzuur per dag en hiermee door te gaan tot je ten minste 10 weken zwanger bent. Langer doorslikken mag uiteraard ook.
  • IJzer: IJzer is nodig voor de aanmaak van hemoglobine in het bloed, dat zuurstof vervoert naar de baby. Tijdens de zwangerschap heeft je lichaam meer behoefte aan ijzer en wordt het aangeraden om zo’n 20-30 milligram ijzer per dag binnen te krijgen. IJzer zit in runderlappen, kip, cashewnoten, ei en spinazie. 
  • Calcium: Voor de ontwikkeling van botten en tanden van je baby, is het belangrijk om dagelijks 1000 milligram calcium te consumeren. Goede bronnen hiervan zijn zuivel, zaden, amandelen, paranoten en vijgen. 
  • Vitamine D: Vitamine D is nodig voor de opname van calcium en fosfor in het lichaam, wat belangrijk is voor de ontwikkeling van de botten en tanden van de baby. Tijdens je zwangerschap heb je hier zo’n 10 microgram per dag van nodig. De natuurlijke bron van vitamine D is de zon (je huid maakt het dan zelf aan), maar in Nederland schijnt de zon veel te weinig. 
  • Eiwitten: Ook eiwitten zijn van groot belang voor de groei en ontwikkeling van de baby. Tijdens de zwangerschap is het goed om dagelijks zo’n 75-100 gram eiwitten binnen te krijgen. Dit haal je uit vlees, ei, vis, melk en sojabonen. 
  • Omega-3 vetzuren: Tot slot dragen omega-3 vetzuren bij aan de ontwikkeling van de hersenen en oogjes van je baby. Het wordt aangeraden om dagelijks 200-300 milligram omega-3 vetzuren binnen te krijgen. Goede bronnen zijn vis, zeevruchten, edamame bonen, chiazaad en lijnzaad. Verder kun je het aanvullen met supplementen.  

Het is belangrijk om gezond en gevarieerd te eten tijdens je zwangerschap en eventueel supplementen te slikken om voldoende van bovenstaande voedingsstoffen binnen te krijgen. Ook tijdens je zwangerschap is het een goed idee om Vitaily te slikken, omdat het veel vitamine D, magnesium en omega 3 bevat. Daarnaast is dus in ieder geval foliumzuur (wij raden deze aan) van groot belang. Verder kun je ijzer en calcium als extra supplementen overwegen. Zeker als je twijfelt of je daar genoeg van binnenkrijgt uit je voeding. Wil je meer weten over het de juiste voedingsstoffen tijdens je zwangerschap? Lees dan ook onze blog over multivitamine tijdens de zwangerschap.

 

Kortom: zwanger zijn is niet niks. Er groeit een mini-mensje in je buik! Logisch dus dat je daar zowel fysiek als mentaal iets van merkt, al zal de een dit meer voelen dan de ander. We zijn immers allemaal uniek! Gelukkig zijn de meeste klachten die je ervaart ‘normaal’ en is jouw lichaam geschikt om nieuw leven te creëren. Om zelf toch nog een beetje de touwtjes in handen te houden, is het aan te raden om van bepaalde voedingsstoffen wat extra binnen te krijgen – zoals we hierboven uitlegden. Zo zorg je goed voor jezelf én krijgt jouw kindje alle voedingsstoffen binnen die hij/zij nodig heeft om te groeien. Win-win dus! 

Start direct met Vitaily

Kies voor ons flexibele membership of probeer het eerst een maand en ervaar het verschil. Vandaag besteld = morgen in huis.

Vitaily maandpakket

  • Eenmalig uitproberen
  • 30 alles-in-1-dagzakjes
  • Gratis thuisbezorgd
€ 2,50 per dag

Vitaily jaar membership

  • De áller-voordeligste optie
  • Vast membership (minimaal 1 jaar)
  • Nooit meer zonder dagzakjes
€ 2,50 € 2 per dag

Vitaily flexibel membership

  • Flexibel: Jij bent in control
  • Nooit meer zonder dagzakjes
  • Leveringen zijn tussentijds aan te passen
€ 3,00 € 2,20 per dag