Oorzaken en mogelijke signalen van een tekort aan vitamine B12

Vitamine B12 is onderdeel van de vitamine B-familie. Dit zijn wateroplosbare vitamines, wat betekent dat ze in het vocht van voedingsmiddelen zitten. Het is een voedingsstof die een grote rol speelt bij verschillende processen in ons lijf, waaronder de energieproductie, de aanmaak van bloed en het (goed) functioneren van ons zenuwstelsel.

Een vitamine B12-disbalans of -tekort? 

Laten we meteen aftrappen met een eerlijke, belangrijke noot over dat laatste – een B12-tekort. In Nederland zijn alle suppletiemerken verplicht zich te houden aan bepaalde communicatievoorwaarden. Om de consument te beschermen, mogen we eigenlijk niet spreken van ‘tekorten’. Maar we weten óók dat ‘B12-tekort’ – net als bijvoorbeeld ‘magnesiumtekort’ – een term is waar veel naar gezocht wordt in de zoekmachines. Consumenten snakken dus naar meer informatie over mogelijke symptomen van een eventueel B12-tekort.

Bronnen en functies van vitamine B12

Helaas voor veganisten (en voor vegetariërs indien zij weinig zuivel/ei eten) vind je vitamine B12 enkel in dierlijke voeding, zoals vlees, vis, gevogelte, zuivel en eieren. 

Vitamine B12 is cruciaal voor talloze processen in het lichaam, waaronder:

  1. Energieproductie. Vitamine B12 is betrokken bij het omzetten van voedsel in energie, wat essentieel is om een gezond energieniveau te behouden en vermoeidheid te voorkomen.
  2. Bloedvorming. Het speelt een sleutelrol bij de productie van rode bloedcellen, die zuurstof door het lichaam transporteren. Een tekort aan vitamine B12 kan daardoor leiden tot bloedarmoede en vermoeidheid.
  3. Zenuwstelselfunctie. Vitamine B12 is belangrijk voor het behoud van een gezond zenuwstelsel en kan helpen bij het voorkomen van zenuwbeschadiging en neuropathie.
  4. DNA-synthese. Het is essentieel voor de productie en reparatie van DNA, wat belangrijk is voor celgroei, -reproductie en -herstel.

Signalen die kunnen wijzen op een tekort 

Een tekort aan vitamine B12 zou je kunnen merken aan:

  • Vermoeidheid en zwakte/slap voelen. Een van de meest voorkomende symptomen van een vitamine B12-tekort is vermoeidheid en zwakte, zelfs na voldoende rust.
  • Bloedarmoede. Een laag aantal rode bloedcellen kan leiden tot bloedarmoede, wat zich mogelijk uit in symptomen zoals kortademigheid en bleekheid.
  • Neurologische symptomen. Ernstige gevallen van vitamine B12-tekort kunnen leiden tot neurologische symptomen zoals tintelingen en gevoelloosheid in de handen en voeten, coördinatieproblemen en geheugenverlies.

Oorzaken B12-tekort of -disbalans

Een tekort of disbalans op het gebied van vitamine B12 kan worden veroorzaakt door factoren zoals slechte voedingsgewoonten, spijsverteringsproblemen die de opname van B12 belemmeren en/of een vegetarisch/veganistisch dieet dat inherent laag is in B12.

Een gebalanceerde inname van vitamine B12 is essentieel voor je gezondheid en welzijn. Als je merkt dat je symptomen ervaart die wijzen op een mogelijk vitamine B12-tekort, is het raadzaam om je voedingspatroon te evalueren. Maak hiervoor eventueel een afspraak bij de huisarts. 

 

Ben je op zoek naar een aanvulling op gezonde voeding die onder andere vitamine B12 bevat? Overweeg dan de supplementen van Vitaily, die een uitgebalanceerde mix van essentiële voedingsstoffen bevatten, inclusief vitamine B12, D3, K2, omega 3 en twee vormen van magnesium.

Start direct met Vitaily

Kies voor ons flexibele membership of probeer het eerst een maand en ervaar het verschil. Vandaag besteld = morgen in huis.

Vitaily maandpakket

  • Eenmalig uitproberen
  • 30 alles-in-1-dagzakjes
  • Verzendkosten € 3,95  (gratis bij besteding vanaf € 80,-)
€ 2,50 per dag

Vitaily jaar membership

  • De áller-voordeligste optie
  • Vast membership (minimaal 1 jaar)
  • Nooit meer zonder dagzakjes
€ 2,50 € 2 per dag

Vitaily flexibel membership

  • Flexibel: Jij bent in control
  • Nooit meer zonder dagzakjes
  • Leveringen zijn tussentijds aan te passen
€ 3,00 € 2,20 per dag