Hooikoorts? Deze 5 tips helpen je klachten verminderen

De lente is nu echt begonnen: de zon kruipt vaker achter de wolken vandaan en de temperaturen stijgen. Heerlijk, toch? Nou, helaas is het niet voor iedereen genieten. Voor velen is met de lente ook het hooikoortsseizoen aangebroken, waarin klachten als niezen, rode ogen, volle holtes, vermoeidheid en een benauwd gevoel opspelen. We delen in dit blog 5 tips die je helpen om de klachten die met hooikoorts gepaard gaan te verminderen. Sterkte!

Hooikoorts: in de lente ontkom je er vaak niet aan als je hier gevoelig voor bent. De pollen zweven overal door de lucht. Maar, wat is hooikoorts nu precies? Laten we daar mee beginnen. Hooikoorts is een heftige ontstekingsreactie van je immuunsysteem op pollen. Je lichaam valt de pollen aan, terwijl ze in feite onschuldig zijn. Als je lichaam de allergenen uit pollen aanvalt, komt er histamine vrij. In principe is dit een lichaamseigen stof, die je beschermt tegen risicovolle ‘indringers’.

Ook in veel soorten voeding zit histamine. Meestal merk je daar niets van en doet het stofje dus belangrijk werk. In het geval van hooikoorts komt er ineens heel veel histamine vrij, omdat je lichaam ‘denkt’ dat pollen ongewenste indringers zijn. Als je daar gevoelig voor bent (vaak hebben deze mensen last van histamine-intolerantie), zwellen je slijmvliezen op en gaan ze meer slijm produceren.  Je staat dus wekenlang ‘aan’ om de pollen te verslaan, maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig. En dat kost – logischerwijs – ontzettend veel energie. Enorm vervelend als je hier last van hebt.

Gelukkig zijn er dingen die je zowel van binnenuit als van buitenaf kunt doen om je klachten bij hooikoorts (enigszins) te verminderen. We delen een aantal tips die kunnen helpen.

@vitailysupplements Hooikoorts? Deze 3 voedingsstoffen helpen je een handje om klachten te verminderen. #hooikoorts #hooikoortsseizoen ♬ origineel geluid – Vitaily

1. Volg het weerbericht over de pollen

Hooikoortsradar.nl is in feite de ‘Buienradar voor de pollen’. Dit weerbericht geeft inzicht in welke pollen waar en wanneer aanwezig zijn. Als je naar buiten gaat, draag dan een zonnebril. Zo zorg je ervoor dat de pollen net iets minder snel in contact komen met je ogen. Kies een zonnebril die je ogen rondom zoveel mogelijk beschermt.

2. Weet wat je beter wel (en niet) kunt eten

Vermijd geraffineerd en bewerkt voedsel (zoals suikers, ontbijtgranen, koekjes en frisdrank). Ook kun je voeding die veel histamine bevat (o.a. chocolade, avocado, tomaten, citrusvruchten en aardbeien) beter laten staan. Je hoeft echt niet alle histamine-rijke voeding te vermijden, maar als je deze voedingsmiddelen allemaal op één dag eet, kan het je klachten verergeren.

Om de aanmaak van histamine te remmen, kun je ook scuttelariae slikken. Dit is een kruid (een natuurlijk antihistaminica) dat de werking van histamine remt en bij allergische reacties op pollen verlichting kan geven. Ook is het slim om gefermenteerde producten (zoals kazen, alcohol en zuurkool) te beperken.

Daarentegen wil je juist extra voeding eten die rijk is aan vitamine C (zoals citrusvruchten, paprika, broccoli en zoete aardappel) en zink (te vinden in o.a. graanproducten, noten, zaden en schaal-en schelpdieren). Deze voedingstoffen breken de aanmaak van histamine af en kunnen de klachten die bij hooikoorts horen verminderen. 

3. Voorkom een vitamine D3-disbalans

Veel mensen hebben een laag vitamine D3-gehalte, waardoor het immuunsysteem overactief is. Een overactief immuunsysteem zorgt ervoor dat je lichaam (nog meer) histamine aanmaakt – en dat is precies waar jij gevoelig voor bent en wat je klachten veroorzaakt. Daarnaast heeft vitamine D3 een ontstekingsremmende werking. Te weinig vitamine D3 in je systeem kan de hooikoortsklachten dus verergeren.

4. Verminder stress om de klachten van hooikoorts te verminderen

Langdurige stress vermindert het vermogen van het immuunsysteem om zich te verdedigen tegen virussen en ontstekingen. Wanneer jij dus veel of regelmatig stress ervaart, is je lichaam minder goed in staat zich te weren tegen de ontstekingsreactie die hooikoorts veroorzaakt, waardoor de klachten kunnen verergeren. Dus: adem in, adem uit.

Kan je wel een steuntje in de rug gebruiken voor je mentale gezondheid? Dan is het belangrijk om voldoende magnesium binnen te krijgen. Goed opneembare vormen van magnesium zijn o.a. magnesiumbisglycinaat en -tauraat. Lees hier meer over de vormen van magnesium

5. Doe een bye-bye-hooikoorts-avondroutine 

Zorg dat je het stuifmeel niet mee de slaapkamer in neemt, zodat je ’s nachts hopelijk lekker kunt slapen. Douche ’s avonds om de pollen weg te spoelen. Was ook je gezicht en haar goed. Borstel na het douchen je haar, zodat de laatste restjes pollen hier niet in blijven hangen.

 

De dagzakjes Vitaily bevatten onder andere de goed opneembare vormen van zowel omega 3, vitamine D(3), zink als magnesium (citraat en bisglycinaat). Maar ook vitamine A, B6, B12 K2selenium en jodium (ter aanvulling op gezonde voeding, niet ter vervanging). Meer weten over Vitaily? Lees ons verhaal, de voordelen van Vitaily en/of onze activiteiten rondom duurzaamheid. Doe hier onze vitaminetest

Start direct met Vitaily

Kies voor ons flexibele membership of probeer het eerst een maand en ervaar het verschil. Vandaag besteld = morgen in huis.

Vitaily maandpakket

  • Eenmalig uitproberen
  • 30 alles-in-1-dagzakjes
  • Verzendkosten € 3,95  (gratis bij besteding vanaf € 80,-)
€ 2,50 per dag

Vitaily jaar membership

  • De áller-voordeligste optie
  • Vast membership (minimaal 1 jaar)
  • Nooit meer zonder dagzakjes
€ 2,50 € 2 per dag

Vitaily flexibel membership

  • Flexibel: Jij bent in control
  • Nooit meer zonder dagzakjes
  • Leveringen zijn tussentijds aan te passen
€ 3,00 € 2,20 per dag