EPA en DHA: dít is de aanbevolen hoeveelheid per dag

EPA en DHA zijn Omega-3 vetzuren die in een gezond voedingspatroon niet mogen ontbreken. Maar wat is de aanbevolen hoeveelheid EPA en DHA per dag? Je leest het hier.

Je hebt vast al eens gehoord van EPA en DHA – zeker als het gaat over gezondheid en voeding. EPA (voluit: eicosapentaeenzuur) en DHA (voluit: docosahexaeenzuur) zijn Omega-3 vetzuren. Dit zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die in geen enkel voedingspatroon mogen ontbreken. Ze hebben namelijk een positief effect op je gezondheid. Hoe dat zit en hoe veel er je dagelijks van nodig hebt, leggen we je graag uit in dit artikel.

EPA en DHA en je gezondheid

Omega-3 vetzuren hebben verschillende gunstige effecten op je gezondheid. Zo blijkt uit onderzoek dat EPA en DHA de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Ook verlagen ze de bloeddruk en zien onderzoekers een mogelijk positieve invloed op het voorkomen van depressiviteit, dementie en leerproblemen.

Verder is DHA belangrijk voor de hersenfunctie en het gezichtsvermogen – iets wat al begint bij ongeboren baby’s. Als de moeder tijdens haar zwangerschap voldoende DHA binnen krijgt, komt dit via de navelstreng bij de baby terecht. De moeder kan DHA na de geboorte ook doorgeven aan haar baby via borstvoeding.

Hoeveel EPA en DHA per dag?

De aanbevolen hoeveelheid per dag is 250 mg. Beide vetzuren komen van nature voor in vis en in schaal- en schelpdieren. Vooral vette vissoorten, zoals makreel, haring, zalm, forel en sardines, zijn een goede bron van deze Omega-3 vetzuren. Om voldoende van beide binnen te krijgen, is het dus verstandig om regelmatig (vette) vis op het menu te zetten. Dat is geen straf, toch?

Aanvullen met suppletie?

In de praktijk eet lang niet iedereen  (vaak genoeg) vette vissoorten. Daarom is het goed te weten dat je EPA en DHA ook in een voedingssupplement kunt krijgen én dat de supplementen van Vitaily vegan zijn, omdat we algenolie  gebruiken in plaats van visolie. Hartstikke plantaardig dus!