Eerste hulp bij voorjaarskwaaltjes

Het voorjaar is in volle gang. En hoewel dat heel veel goeds betekent (zonnige dagen, groene natuur, vrolijke mensen, nieuw leven, bloemetjes, bijtjes), is het voor sommige mensen ook een periode waarin kwaaltjes naar boven komen. 

Ha-tsjoe-hooikoorts

Niezen, rode ogen, volle holtes, vermoeidheid en een benauwd gevoel. Het zijn allemaal klachten die kunnen optreden als je last hebt van pollen in de lucht – oftewel hooikoorts. Maar, wat is dat nu precies? Hooikoorts is een heftige ontstekingsreactie van je immuunsysteem op pollen. In de lente ontkom je er niet aan als je hier gevoelig voor bent, want de pollen zweven dan overal door de lucht. Je lichaam valt de pollen aan, terwijl ze onschuldig zijn.

Als je lichaam de allergenen uit pollen aanvalt, komt er histamine vrij. In principe is dit een lichaamseigen stof, die je beschermt tegen risicovolle indringers. Ook in veel soorten voeding zit histamine. Meestal merk je daar niets van en doet het stofje dus belangrijk werk. In het geval van hooikoorts komt er ineens heel veel histamine vrij, omdat je lichaam ‘denkt’ dat pollen ongewenste indringers zijn. Als je daar gevoelig voor bent (vaak hebben deze mensen last van histamine-intolerantie), zwellen je slijmvliezen op en gaan ze meer slijm produceren.  Je staat dus wekenlang ‘aan’ om de pollen te verslaan, maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig. En dat kost – logischerwijs – ontzettend veel energie. Enorm vervelend als je hier last van hebt!

Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om je klachten (enigszins) te verminderen. Behalve het weerbericht over pollen volgen, een zonnebril dragen en elke avond even douchen om pollen weg te spoelen, kun je jezelf van binnenuit ondersteunen:

  • Eet gezond. En dan met name groenten en fruit, zodat je vitamine C-gehalte op peil blijft. Kies voor verse producten in plaats van bewerkt voedsel. Wel is het verstandig producten die veel histamine bevatten, te laten staan. Dit zijn o.a. chocolade, avocado, tomaten, citrusvruchten en aardbeien. Maar ook gefermenteerde producten zoals (oude) kazen, alcohol en zuurkool. Je hoeft echt niet alle histamine-rijke voeding te vermijden, maar als je deze voedingsmiddelen allemaal op één dag eet, kan het je klachten verergeren. Om de aanmaak van histamine te remmen, kun je ook scuttelariae slikken (zie kopje insectenbeten voor meer info).
  • Zorg dat je elke dag voldoende omega 3 vetzuren binnenkrijgt – die werken ontstekingsremmend. Een goede bron van omega 3 is vette vis. Uiteraard kun je het ook suppleren. Let erop dat je de vormen EPA of DHA kiest.
  • Verminder stress, als je daar last van hebt. Stress heeft invloed op de werking van je lichaamsbarrières en dus ook op je slijmvliezen. Steuntje in de rug nodig voor je mentale gezondheid? Dan is het belangrijk om voldoende magnesium binnen te krijgen. Goed opneembare vormen van magnesium zijn o.a. magnesiumbisglycinaat, -citraat en -tauraat.

De goed opneembare vormen van zowel omega 3 als magnesium verwerkt in de supps van Vitaily.

Insectenbeten

In de lente en zomer worden helaas ook insecten weer actief. Muggen, wespen, bijen en steekvliegen gedijen allemaal goed op warmte. En dan weten met name de muggen je te vinden … Bij de meeste mensen veroorzaakt een insectenbeet niet meer dan een bultje dat tijdelijk jeukt en snel weer verdwijnt.

Er is een belangrijk verschil tussen insectengif (dat wespen en bijen in je huid spuiten als ze je steken) en mugggenspeeksel (antistollingsmiddel). Als je allergisch bent voor insectengif, kunnen insectenbeten grote (gal)bulten worden. In extreme gevallen zwelt je keel op, wordt de zwelling in je huid enorm of krijg je misschien last van astma-aanvallen. Voorkomen dat je gestoken wordt is in het geval van een insectengif-allergie het beste. Gelukkig is dit in het geval van wespen en bijen iets beter haalbaar dan bij muggen.

Want, laten we eens inzoomen op de reactie van de huid op muggenspeeksel en hoe je die enigszins de kop in kunt drukken. Worden muggenbulten bij jou groter dan bij andere mensen? Krijg je van die grote ‘pannenkoeken’ als je bent gestoken in plaats van een kleine muggenbult? Dan ben je waarschijnlijk allergisch voor muggenspeeksel.

De histamine (daar is dat stofje weer, net als bij hooikoorts) valt de ‘gevaarlijke’ stoffen in het muggenspeeksel aan om het te bestrijden. Bij mensen die allergisch zijn, reageert de huid eigenlijk net zo heftig op de muggensteek als mensen met hooikoorts op pollen – omdat je lichaam teveel histamine aanmaakt. Om deze reactie te verzachten, kun je scuttelariae slikken. Dit is een kruid (een natuurlijk antihistaminica) dat de werking van histamine remt en dus zowel bij allergische reacties op pollen als op muggenbeten verlichting kan geven.

Voorkomen dat je gestoken wordt

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Hoe maak je jezelf minder aantrekkelijk voor muggen? Het eten van veel knoflook is een vaak genoemd antwoord, maar dat is waarschijnlijk een fabeltje. Je stoot er misschien andere mensen mee af, maar muggen trekken zich er weinig van aan. Ook citronella lijkt geen verschil te maken. B-vitamines (met name B1, ofwel Thiamine) zouden kunnen helpen om je lichaamsgeur onaantrekkelijker te maken voor muggen, maar ook dat is niet wetenschappelijk bewezen.

Iets wat sowieso werkt, is je ontblote huid insmeren met een middel dat minimaal 20% DEET bevat, omdat muggen een hekel hebben aan die geur. DEET is wel een heftig goedje, dat je waarschijnlijk liever niet elke dag op je huid smeert.

Het beste om muggenbeten te voorkomen is om ‘s avonds als muggen actief worden, meer kleding aan te trekken (lange broek, lange mouwen). Steken wordt dan een stuk moeilijker. Verder helpt het om onder een klamboe te slapen en horren voor ramen en deuren te plaatsen, zodat de muggen niet bij je kunnen komen. Staan er emmers, kruiwagens of plantenbakken met stilstaand water in je tuin? Leeg ze – liever vandaag dan morgen. Stilstaand water is de ideale broedplaats voor muggen en dat wil je natuurlijk niet, zo dicht bij je huis …

Vitamine D

Als de zon zich weer laat zien, gaat heel Nederland massaal naar buiten. En terecht. Het zonnetje op je gezicht voelt heerlijk en op deze manier kun je vitamine D aanmaken (dit gebeurt zodra je huid in aanraking komt met zonlicht).  Vitamine D(3) is essentieel voor je bloedvaten, botten, spieren, organen, celvernieuwing en immuunsysteem.

Zonnebrandcrème remt helaas de aanmaak van vitamine D. Omdat mensen (terecht!) enorm voorzichtig zijn met de zon en direct gaan smeren, missen zij de kans om af en toe kort (!) in de zon te gaan zitten zonder bescherming en op die manier dus ongeremd vitamine D aan te maken. Let wel op: per huidtype verschilt het natuurlijk hoe lang je onbeschermd in de zon kunt zitten. Mensen met een lichte huid moeten hier enorm mee oppassen – verbranding is natuurlijk uit den boze. Ga bijvoorbeeld 5-10 minuten in het zwakke ochtendzonnetje zitten (ga daarna wel écht naar binnen, of begin met smeren!) om de aanmaak van vitamine D te stimuleren. Bouw de blootstelling aan zonlicht geleidelijk op, zodat je langzaam een kleurtje creëert.

Een mineraal – of spoorelement – dat je huid ondersteunt als je in de zon zit, is selenium (seleen). Dit spoorelement werkt als antioxidant en helpt om je huid te beschermen tegen oxidatieve schade van zonlicht en het ondersteunt het bruinen van je huid. Goede bronnen van selenium zijn dierlijke producten als vlees, vis en eieren, maar ook broccoli, paddenstoelen en knoflook. Selenium is ook verwerkt in de supps van Vitaily.

In Nederland schijnt de zon trouwens onvoldoende om het hele jaar door genoeg vitamine D aan te maken. Daarom hebben mensen in dit soort klimaten vaak een disbalans, wat op de lange termijn heel vervelend kan worden. Vitamine D het hele jaar door (ja, ook in de zomer) suppleren is allesbehalve een overbodige luxe. In Vitaily is daarom vitamine D3 verwerkt, de best opneembare vorm van vitamine D.

 

Zo, dat was weer een heel verhaal. Hopelijk helpen deze tips om jezelf in de lente en zomer te wapenen tegen hooikoorts en muggensteken en te ondersteunen in het zonnetje. Benieuwd of Vitaily iets voor jou is? Lees meer over onze supps.

Start direct met Vitaily

Kies voor ons flexibele membership of probeer het eerst een maand en ervaar het verschil. Vandaag besteld = morgen in huis.

Vitaily maandpakket

  • Eenmalig uitproberen
  • 30 alles-in-1-dagzakjes
  • Verzendkosten € 3,95  (gratis bij besteding vanaf € 80,-)
€ 2,50 per dag

Vitaily jaar membership

  • De áller-voordeligste optie
  • Vast membership (minimaal 1 jaar)
  • Nooit meer zonder dagzakjes
€ 2,50 € 2 per dag

Vitaily flexibel membership

  • Flexibel: Jij bent in control
  • Nooit meer zonder dagzakjes
  • Leveringen zijn tussentijds aan te passen
€ 3,00 € 2,20 per dag