Dé vitamines en mineralen voor gezond en mooi haar

Het maakt niet uit hoeveel maskers of oliën je in je haar aanbrengt; als je niet genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgt, lijden je haar en (hoofd)huid eronder. Ons haar heeft verschillende vitaminen en mineralen nodig voor een mooie glans, flexibiliteit en een goede structuur. Wij leggen het je allemaal haarfijn uit. 😉

Welke vitamines en mineralen je nodig hebt voor mooi en gezond haar, hangt gedeeltelijk af van of je kampt met een specifiek probleem, of dat je gewoon de algemene gezondheid van je lokken wil verbeteren. Hieronder eerst tips en uitleg voor mensen met roos, dof en droog haar of haaruitval, gevolgd door enkele algemene tips.

Roos en seborroïsch eczeem

Een van de meest voorkomende haarproblemen is roos (hoewel dit natuurlijk in feite een hoofdhuid-probleem is). Iedereen heeft hier weleens last van. In sommige gevallen is roos seborroïsch eczeem. Roos en seborroïsch eczeem vallen binnen dezelfde groep huidaandoeningen, die de olieproductie op sommige plekken van je lichaam beïnvloeden. In beide gevallen zorgt het voor een jeukende, schilferige huid. 

Welke vitaminen en mineralen helpen bij het voorkomen van roos en/of seborroïsch eczeem? 

  • Omega 3 helpt de huidbarrière verbeteren – ook die van je hoofdhuid. Daarnaast kan het een jeukende (hoofd)huid verlichten.
  • Zink is een mineraal met een antioxidante werking. Het helpt schade door vrije radicalen te voorkomen, en verbetert zo de gezondheid van je hoofdhuid. Zink geneest ook de hoofdhuid door de talgproductie te normaliseren.
  • Selenium is een sporenelement dat een vitale rol speelt in de groei en het behoud van gezond haar. Zo doodt selenium bijvoorbeeld roosverwekkende schimmels en beschermt het je haar tegen vrije radicalen.

Extra tip: tea tree oil kan ook helpen tegen roos en seborroïsch eczeem.

Dof en droog haar

Dof en droog haar gaan vaak hand in hand. Soms zorgt dof en droog haar voor gespleten haarpunten. Vervelend!

Deze vitaminen en mineralen helpen in de strijd tegen dof en droog haar:

  • Omega 3 stimuleert de natuurlijke aanmaak van oliën in de huid, waardoor je haar een gezonde ‘voedingsbodem’ heeft. Het resultaat? Meer glans én een coupe die minder snel beschadigt. 
  • Vitamine A is een antioxidant die de algemene gezondheid van je hoofdhuid bevordert. Deze vitamine stimuleert de talgproductie, en talg beschermt je haar tegen uitdroging.

Extra tip: avocado zit boordevol hydraterende ingrediënten die je haar een prachtige glans geven. Je kunt het uiteraard eten, en op internet vind je talloze recepten voor voedende haarmaskers.

Haaruitval

Het is normaal om 50 tot 150 haren per dag te verliezen. Verlies je meer dan dat? Dan kun je last van haaruitval hebben.

Deze vitaminen en mineralen helpen om dat (volle doucheputje) te voorkomen of verhelpen:  

  • Zink is essentieel is voor de aanmaak van eiwitten en de celdeling: twee processen die essentieel zijn voor haargroei. 
  • Vitamine A ondersteunt de groei van nieuwe cellen. Wist je dat haar het snelst groeiende weefsel in het menselijk lichaam is? Reken maar uit … Vitamine A helpt je hoofdhuid ook een handje om talg te produceren.

Extra tip: aloë vera heeft hydraterende en helende eigenschappen die helpen de gezondheid van je hoofdhuid te verbeteren en zo de haargroei te bevorderen. Je kunt de plant zelf eten (hoe? nou zo!) of in de vorm van suppletie/drankje/druppels aanschaffen.

Algemene tips voor gezonder haar 

Ook een goede verzorging van je haar een hoofdhuid dragen – naast vitaminen en mineralen – bij aan een gezonde, glanzende en volle haardos. Een paar algemene tips:

  • Alle bovenstaande vitamines en mineralen zijn belangrijk voor de algemene gezondheid van je haar. Zorg dus dat je genoeg Omega 3, Zink, Selenium en Vitamine A binnenkrijgt. Heb je hier (soms) moeite mee of denk je dat je een tekort hebt? Dan kan suppletie helpen – en laten deze vitamines en mineralen nou net in de krachtpatsers van Vitaily zitten …
  • Drink water. Water hydrateert en zorgt voor een verbeterde werking van de huidcellen. Ook de glans en zachtheid van je haar worden aanzienlijk beter door genoeg water te drinken.
  • Geef je hoofdhuid een massage tijdens het wassen. Zo stimuleer je de doorbloeding. 
  • Spoel je haar koud uit voor meer glans. Door de kou, sluiten je haarschubben en glanst je haar meer.
  • Probeer je haar niet te vaak te wassen, zodat je de natuurlijke oliën op je hoofdhuid de kans geeft om hun werk te doen.

Natuurlijke middeltjes die de gezondheid van je haar en hoofdhuid versterken

  • Appelazijn is een wondermiddel voor o.a. je haar. Het helpt tegen roos (want: antibacterieel), geeft je haar glans, werkt ontvettend en stimuleert de haargroei.  
  • Als je haar droog en dof is, komt kokosolie to the rescue! Doe wat kokosolie in je haar en op je hoofdhuid, laat het 30 minuten intrekken en spoel dan uit.
  • Ei is heel goed voor je haar vanwege de proteïnen. Deze zorgen dat je haar gaat glanzen en lekker zacht en sterk wordt. Tip: klop 1 tot 2 eieren los, laat ze 30 minuten in je haar trekken en spoel dan uit. Gek idee, maar helpt echt!
Geschreven door

Team Vitaily

Vitaily staat voor een vitaal leven. Vol energie kunnen sporten, de wereld ontdekken en bewust genieten. Natuurlijk doen we allemaal ons best om zo gezond mogelijk te leven, maar een steuntje in de rug is altijd fijn. Vitaily vult voedingsstoffen aan die de vitale functies van je lichaam ondersteunen, met hoge kwaliteit ingrediënten. Renate, Anita en Debbie sturen onze supplementen vanuit Heemskerk de hele wereld over. Daarnaast werkt Vitaily samen met een sterk netwerk van freelancers. Alles om het vitaliteits-virus nog breder te verspreiden! Vitaily zorgt voor jou. Elke dag opnieuw.