‘De uren vóór middernacht tellen voor twee’

Tabe Ydo over effectief slapen en zijn One Day-methode

One Day. Eén perfecte dag. Dat is alles wat je nodig hebt om je je leven te veranderen, aldus Tabe Ydo. Jarenlang worstelde hij met gigantische stress door zijn werk in marketing en branding, wat uiteindelijk leidde tot een burn-out. Hij gaf alleen maar gas, tot het niet meer ging. Hij gooide alles om en ontwikkelde zijn OneDay-methode.

We praten – onterecht – vaak over hoe lang (of kort, in veel gevallen) we geslapen hebben, stelt Tabe. “Begrijp me niet verkeerd. Als je chronisch veel te weinig slaapt, is dat natuurlijk funest voor je lichaam én geest. In de OneDay-methode gaat het echter niet alleen over kwantiteit, maar vooral over kwaliteit van slaap. Niet langer slapen, maar béter slapen.” 

Laat je batterij nooit rood worden

In ons leven stopt het lichaam nooit helemaal, legt Tabe uit. “Als je slaapt, is er nog steeds een hartslag en een ademhaling. Je lichaam staat aan – alleen je bewuste geest staat even ‘uit’. Als je fysiek moe bent, voel je dat aan je lijf. Die signalen zijn heel duidelijk. Mentale vermoeidheid herkennen is veel lastiger. Bij een burn-out weet je het zeker, maar dan ben je al te laat. Vóór je dat punt bereikt, is het moeilijk om in te schatten wanneer je mentaal vermoeid bent.”

De truc is om je mentale batterij nooit helemaal ‘in het rood’ te zetten. “Hoe snel je inslaapt en de kwaliteit van je nachtrust hangen enorm af van de staat van je lichaam en geest als je naar bed gaat. Als je helemaal overprikkeld bent en totdat je naar bed gaat allerlei dingen ‘in je brein’ stopt, heb je ‘s nachts in feite een berg huiswerk: dingen om te verwerken.

Het is het beste om ‘s avonds fysiek lekker moe te zijn (we kunnen best wat hebben!), maar mentaal niet overbelast te zijn. Zolang je dat bewaakt, verwerk je wat er in je eigen leven gebeurt – in plaats van in de film die je om half tien nog hebt aangezet. Het is belangrijk om heel bewust te kiezen waar je tijd en energie in steekt. Zo komen er minder onnodige prikkels binnen en kun je ‘s nachts verwerken wat er écht toe doet.” 

Tabe Ydo’s avondritueel 

Op het moment dat de zon ondergaat, krijgen je hersenen een seintje om melatonine aan te maken en bereidt je lichaam zich vanzelf voor op de nacht. “Dat is het moment dat je lichaam in de slaapstand komt. Daar kun je handig gebruik van maken door op tijd naar bed te gaan. Zelf ga ik bijna elke avond voor 22:00 uur naar bed. Dan pak je meteeen de diepste slaapcycli mee. De uren die je voor middernacht slaapt, tellen voor twee. Je gebruikt de natuurlijke processen in je lichaam om in slaap te vallen. Als je dan nog uren wakker blijft, ga je tegen de natuur in.”

Tabe maakt ‘s avonds een to-do lijst voor de volgende dag/dagen. “Ik schrijf op wie ik moet bellen, wat ik moet kopen, wat ik moet checken. Van hele kleine dingen tot taken die iets meer tijd kosten. Daarnaast ik dump al mijn losse, random gedachten op één a1. Zo komen ze niet bovendrijven zodra ik in slaap probeer te vallen, omdat ik mijn onderbewustzijn heb ‘geleegd’. Ik parkeer het voor een moment dat ik er iets mee kan doen. Zo ga ik rustig naar bed.” Ook drinkt Tabe een slaap-cocktailtje. “Ik meng honing en appelazijn met warm water. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat dit werkt, maar het helpt mij enorm. Ik ga echt knock-out.”  

OneDay: mentaal door de wasstraat 

If you change your day, you can change your life. Dat is het motto van Tabe’s OneDay-methode. Hoe het werkt? “Eigenlijk is het heel simpel. Je staat om half vijf op, waardoor je uren toevoegt aan je dag, die helemaal voor jezelf zijn. Je slaapt minder lang, maar op den duur wel béter. Als kind kun je niet wachten om de dag te beginnen, als volwassene is uitslapen een cadeau. Waarom? Omdat er dingen van je verwacht worden zodra je opstaat. Doe je dat een paar uur eerder? Dan heb je eerst zeeën van tijd voor jezelf. En je krijgt direct een energieboost van trots.” 

We zijn allemaal hardwired om er voor anderen te zijn, stelt Tabe. “Als je je eigen prioriteiten niet bewaakt, zit je al gauw helemaal vol met dingen die je voor anderen doet. Uiteraard is het mooi om mensen te helpen, maar het is ook belangrijk om te weten wie jij bent en waar jij blij van wordt. Met mijn methode leer je na te denken over wat je de dag kunt brengen, in plaats van af te wachten wat de dag jou brengt – en je dus te laten leven.” 

“In feite creëer je een nieuwe wereld, in je eigen huis. Zodra je bent opgestaan, drink je een glas water. Je doet het licht aan, haalt rustig adem via je buik en mediteert. Je denkt mooie dingen en verheugt je op de dag. Dit noem ik ‘mentaal door de wasstraat gaan’. De wereld om je heen staat nog ‘uit’, dus je hersenen zijn daar nog niet mee bezig. Je kunt even met je ogen dicht nadenken over wat je blij zou maken – écht blij. Als je fysiek en mentaal in staat bent om dat te realiseren, kun je er iets mee doen: een plan maken om achter dit diepgewortelde verlangen aan te gaan. Het kan natuurlijk ook iets kleins zijn, wat je binnen een uurtje kunt regelen. Voor jezelf, of voor iemand anders. Iemand anders iets geven zonder er iets voor terug te verwachten geeft voldoening, wat ook heel waardevol is en waar je een goed gevoel van krijgt.” 

Daarna ga je naar buiten, het liefst de natuur in, om de zon te zien opkomen. Je komt fysiek in beweging, ademt frisse lucht in en zet je hersenen aan om dingen waar te nemen en daarvan te genieten. “Met OneDay doe je elke ochtend dingen die goed zijn voor jouw eigen welzijn en daarmee krijg je een kettingreactie van gelukshormonen. Als je na het opstaan meteen iets ‘moet’, ben je alleen maar aan het reageren. Wil je écht ontspannen en met een goed gevoel beginnen aan wat er in je agenda staat? Dan is het raadzaam om ‘s ochtends eerst een paar uur aan jezelf te besteden.” 

 

Zelf ook aan de slag met OneDay? Dat kan op verschillende manieren. Sowieso is er een boek over de OneDay Methode, waarin het hele principe uitgelegd staat. Je leven helemaal omgooien? Word OneDay-member en krijg toegang tot het complete online platform met de audio-guided cursus, meditaties, een 1-1 coaching-sessie met Tabe Ydo, artikelen, waardevolle inzichten, praktische tips en nog veel meer.

Start direct met Vitaily

Kies voor ons flexibele membership of probeer het eerst een maand en ervaar het verschil. Vandaag besteld = morgen in huis.

Vitaily maandpakket

  • Eenmalig uitproberen
  • 30 alles-in-1-dagzakjes
  • Gratis thuisbezorgd
€ 2,50 per dag

Vitaily jaar membership

  • De áller-voordeligste optie
  • Vast membership (minimaal 1 jaar)
  • Nooit meer zonder dagzakjes
€ 2,50 € 2 per dag

Vitaily flexibel membership

  • Flexibel: Jij bent in control
  • Nooit meer zonder dagzakjes
  • Leveringen zijn tussentijds aan te passen
€ 3,00 € 2,20 per dag