‘In je dromen kun je dingen doen die je normaal niet kunt’

In gesprek over dromen met soulful business coach Marlou van Leeuwen

Als kind had Marlou van Leeuwen vaak nachtmerries. Van de huisarts kreeg ze het advies om een glas warme melk te drinken en een boek te lezen voor ze ging slapen. Dat werkte voor geen meter. Enge dromen bleven haar teisteren. Op haar dertiende kreeg Marlou een eigen laptop en besloot ze zelf op zoek te gaan naar antwoorden. Waarom keerden haar nachtmerries steeds terug? Wat betekenen ze? Hoe stopt het?

Ze las op websites over lucide dromen – dromen die je kunt sturen. Het kon geen kwaad om het te proberen, dacht ze. “Al snel werkte dat verrassend goed. Jarenlang hield ik een boekje bij over mijn dromen en nachtmerries en leerde ik om ze te sturen als ik er bang van werd. Ik heb dat heel lang aan niemand verteld, omdat ik dacht dat anderen het gek zouden vinden. Tot ik me realiseerde dat ik er ook anderen mee kon helpen. Toen heb ik het toegevoegd aan mijn coaching als een van mijn tools.” 

Je droom beïnvloeden

Wacht even. Dromen sturen? Hoe werkt dat? “Voor je gaat slapen, zet je de intentie dat je je bewust gaat zijn van het feit dat je droomt. Het klinkt gek, maar het werkt echt. Als je hiermee aan de slag gaat, komt er vrij snel moment dat je denkt: verhip, ik ben me bewust van het feit dat ik droom. Zelf had ik als kind vaak dromen met monsters erin. Het lukte me op een gegeven moment om ze in de droom een masker op te zetten, zodat ze er niet eng meer uitzagen. En ik heb mezelf leren vliegen in mijn dromen. Zo kon ik ‘opstijgen’ en afstand nemen van de enge dingen op de grond. Als je vaak nachtmerries hebt over hetzelfde onderwerp, raad ik je aan om er met iemand over te praten. Als je blijft ‘vluchten’ door je droom te veranderen (of jezelf wakker te maken) ga je niet naar de kern van het probleem. Vraag je af waarom je die nachtmerrie steeds hebt. Waarover voel je een vorm van stress, angst of somberheid en hoe kun je ermee omgaan?” 

 

Je kunt trouwens ook fijne dromen sturen, legt Marlou uit. “Als je lucide droomt, kun je dingen doen die je in het normale leven niet kunt (zoals vliegen), of iets oefenen wat je graag zou willen leren. Een bepaalde sport onder de knie krijgen of een presentatie geven voor een grote groep, bijvoorbeeld. Die skills neem je mee in je onderbewuste en dan ga je merken dat het ook in het echte leven beter gaat. Hoe goed dat lukt is afhankelijk van hoeveel tijd en energie je in het sturen van je dromen steekt, maar het kán.” 

De betekenis van dromen 

Dromen kunnen je veel vertellen over jezelf. “Dromen zijn soms heel realistisch. Als je ergens bang voor bent, droom je daarover. Ontslagen worden, je kind kwijtraken of ziek worden. In deze gevallen heeft de droom dus een letterlijke betekenis en ben je bang dat wat je droomt werkelijkheid wordt. De meeste dromen zijn echter symbolisch. Als je droomt over water, heeft dat vaak met emoties te maken. Een waterval staat voor emoties die je teveel worden. En als je droomt dat je iemand vermoordt, betekent het niet dat je moordlustig bent. Dat vertelt je dat het goed zou zijn als je iets (bijvoorbeeld een eigenschap) of iemand loslaat. In dat geval is de droom dus heel symbolisch. Je kunt dromen analyseren door het in enkele woorden te omschrijven en op te zoeken op internet, maar denk zeker zelf ook na over wat je zelf vermoedt dat het kan betekenen. Welke gevoelens ervoer je in je droom?”

Dromen beter onthouden

Lang niet iedereen kan dromen onthouden. “Als je dat graag zou willen, begint het wederom met een intentie. Als je jezelf voorneemt om een droom te onthouden, is de kans groter dat het lukt. Daarnaast is het belangrijk om zodra je wakker wordt, na te denken over je droom. Als je je meteen omdraait, vervliegt-ie. Blijf stil liggen en vraag jezelf af wat je gedroomd hebt. Als je er niet meteen aandacht aan besteedt, vergeet je ‘m.” 

Ook kun je zorgen voor gunstige omstandigheden, om dromen te stimuleren, legt Marlou uit. “Om te dromen, moet je in de REM-slaap komen. Daar is een goede slaapkwaliteit voor nodig. Het is belangrijk om rust te nemen voor je gaat slapen en niet meer op schermen te kijken voor je naar bed gaat. Ook alcohol en drugs kunnen je slaapfases verstoren. Meditatie, een boek lezen, kaarslicht in plaats van elektrisch licht en overdag minimaal een half uur naar buiten dragen allemaal bij aan een betere slaapkwaliteit en dus de perfecte omstandigheden om te gaan dromen. En dromen is dan weer belangrijk om gebeurtenissen te verwerken en je voor te bereiden op de volgende dag.” 

“Hij heeft het vuur in zichzelf weer gevonden” 

Een verhaal dat Marlou altijd is bijgebleven, is dat van een klant die bij haar kwam voor droomcoaching. “Hij had last hele heftige nachtmerries – echt nachtelijke terror. Hij heeft zich met mijn hulp enorm ontwikkeld en angsten overwonnen. Zo heeft hij een skydive gedaan vanuit een vliegtuig, iets wat hij eerder nooit gedaan zou hebben. Ook gaat hij alleen op reis. Hij heeft het vuur in zichzelf weer gevonden. Wat ook aan de oppervlakte kwam, is dat hij iets voor zichzelf wilde opbouwen. Daarom doet hij nu bij mij een traject om zijn business op te zetten. Hij gaat een boek schrijven en daar trainingen over geven.” 

Soulful Business Coaching

Maar, Marlou van Leeuwen is niet alleen droomcoach. Ze is Soulful Business Coach. “Droomcoaching gebruik ik in feite als tool binnen mijn trajecten. Ik help ondernemers (en mensen met de ambitie om dat te gaan doen) om hun dromen na te jagen. Om hun missie te ontdekken, een business op te zetten en iets moois bij te dragen aan de wereld. Ik stimuleer mensen om hun potentieel te zien en daarin te groeien. Het ‘soulful’ aspect van mijn coaching betekent dat we gaan kijken naar wat je bezielt. En dat bedoel ik niet op een manier van ‘wat bezielt jou in hemelsnaam?!’. We gaan op zoek naar wat jou drijft, vanuit je ziel. Het is je levensenergie, in feite. We kijken daarbij o.a. naar human design, droomanalyse en persoonlijke en spirituele ontwikkeling. Verder gaan we aan de slag met NLP, reiki, tarot en meditatie. Ik leer je om niet alleen rationeel naar de pro’s and cons van iets te kijken, maar eerst naar je gevoel te luisteren en daarna pas te kijken wat je hoofd ergens van vindt.”

We zijn het heel erg gewend om alleen met ons hoofd beslissingen te maken, vertelt Marlou. “Dat leren we op school, in onze opvoeding en in de maatschappij. Emoties worden onderdrukt. We zitten alleen maar in ons hoofd en luisteren niet goed genoeg naar ons innerlijke kompas. Er zijn mensen die enthousiast zijn over iets, maar durven hun werk er niet van te maken omdat ze er niet voor gestudeerd hebben. Maar wie zegt dat zij een studie nodig hebben? Misschien kunnen ze het van nature heel goed en bouwen ze dit talent uit door ervaring op te doen.” 

 

Start direct met Vitaily

Kies voor ons flexibele membership of probeer het eerst een maand en ervaar het verschil. Vandaag besteld = morgen in huis.

Vitaily maandpakket

  • Eenmalig uitproberen
  • 30 alles-in-1-dagzakjes
  • Gratis thuisbezorgd
€ 2,50 per dag

Vitaily jaar membership

  • De áller-voordeligste optie
  • Vast membership (minimaal 1 jaar)
  • Nooit meer zonder dagzakjes
€ 2,50 € 2 per dag

Vitaily flexibel membership

  • Flexibel: Jij bent in control
  • Nooit meer zonder dagzakjes
  • Leveringen zijn tussentijds aan te passen
€ 3,00 € 2,20 per dag