Zelfzorg: hoe doe je dat gedurende de dag? 15 praktische tips en voorbeelden

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Deel op whatsapp

Elke dag krijgen onze hersenen duizenden prikkels te verwerken. Vaak begint dat vroeg in de ochtend al – want wie grijpt er niet meteen na het wakker worden naar z’n telefoon? De hele dag komen er geluiden, geuren, kleuren, beelden, teksten, emoties en gevoelens op ons af. En dat kan best heel stressvol of overweldigend zijn, zelfs zonder dat je je er bewust van bent.

Hoe houd je de hele dag die ‘accu’ nou zo vol mogelijk? Dat is eigenlijk heel simpel: door meer tijd en aandacht aan jezelf te besteden. Nou ja, het klínkt simpel. De tijd nemen voor zelfzorg is weer een tweede. Maar alleen als je goed voor jezelf zorgt, word je een leuker mens en de beste versie van jezelf.

In dit blog geven we je 15 praktische handvatten om gedurende de dag kleine zelfzorg-momentjes in te lassen.

1. Stop met snoozen

PIEP-PIEP-PIEP-PIEP. De wekker. Het is zó verleidelijk om nog even onder die warme deken te blijven liggen. En dus druk je maar weer op die snoozeknop. Hou je vast, want hier komt-ie: dat kun je beter niet doen. Ze zeggen niet voor niets ‘you snooze, you lose’. Je brein raakt in de war van die snoozeknop, omdat je opnieuw aan een slaapcyclus begint, die je vervolgens na vijf of tien minuten weer doorbreekt. Moraal van het verhaal? Spring vol goede moed uit bed zodra je wekker gaat.

2. Formuleer aan het begin van de dag een intentie

Ga rechtop in bed zitten en stel jezelf bijvoorbeeld de vraag “Hoe wil ik me aan het einde van deze dag voelen?”. Schrijf op wat er in je opkomt en blijf jezelf hier gedurende de dag aan herinneren. Op die manier begin je heel bewust aan je dag (het zorgt voor rust en focus) en dat maakt een groot verschil in hoe je je voelt.

3. Zorg voor frisse lucht na het opstaan

Ook als je een lange kantoor- of thuiswerkdag voor de boeg hebt. Van nature zijn we gemaakt om buiten te leven, maar in de praktijk brengen we het grootste deel van de dag binnen door. En dat terwijl de (frisse) buitenlucht en daglicht je creativiteit en concentratie bevorderen en geluiden uit de natuur stressverlagend werken. Gooi het raam open of stap naar buiten voor een ochtendwandeling – je merkt direct verschil.

4. Zet eerst je zintuigen aan, en dan pas je digitale gadgets

Hoe heb je geslapen? Als je geen goede nachtrust hebt gehad, waar lag het aan? Sta erbij stil en creëer ruimte en tijd om met de oorzaak aan de slag te gaan (op korte en lange termijn). Doe de gordijnen open en kijk naar buiten. Zet een muziekje aan, maak ontbijt, geniet van lekkere kop kruidenthee en neem een douche (zie tip 5). Kortom: start rustig op en ga niet meteen op zoek naar prikkels op je telefoon, laptop of televisie.

5. Neem een douche en spoel een halve minuut koud af

Je ziet bij het fenomeen ‘koud afspoelen misschien niet direct de link met zelfzorg, maar dat is het wel degelijk. En hoe! Koud water stimuleert de bloedcirculatie, je krijgt er energie van én je versterkt je weerstand. Een koude straal is dé kickstart van je dag en is op de korte én lange termijn heel goed voor je gezondheid. Geef het een kans – op den duur geniet je ervan. Echt.

6.Zorg voor structuur in je dag

Creëer je rust in je hoofd. Welke dingen wil je kunnen afvinken aan het einde van de dag? Bedenk hoeveel tijd die klussen kosten en of het haalbaar is. Als je een planning niet haalt omdat deze eigenlijk te ambitieus was, geeft dat een onvoldaan gevoel. Neem dus precies genoeg hooi op je vork (daag jezelf uit, maar verwacht geen onrealistische productiviteit) en plan je werkzaamheden in op een manier die jij prettig vindt. Houd ook rekening met pauzes, die zijn essentieel.

7. Beweeg!

Als je een (half) uurtje eerder opstaat, kun je je werkdag zelfs starten met een wandeling, een rondje hardlopen, een pittige workout of juist een ontspannen yoga-sessie. Dat is even wennen (want je bed ligt zo lekker), maar uiteindelijk zul je zien hoe goed je je voelt als je dag begint met beweging. Ook rond het middaguur is een fantastisch moment om te bewegen. Daarna sta je weer op scherp en ben je veel productiever.

8. Neem de tijd om te eten

Leg je digitale vermaak of werk weg tijdens het ontbijt, de lunch en het diner. Ga rustig zitten en geniet van je maaltijd in plaats van dat het iets is wat “even snel tussendoor moet”. Het is belangrijk om af en toe afstand van je werk te nemen om je daarna weer goed te kunnen concentreren. Zorg daarnaast voor variatie en gezonde maaltijden. Voedsel is de benzine van je lichaam.

En vergeet ook je vitamines niet! Uiteraard begint dat bij gezond eten, maar je kunt je vitamines eenvoudig aanvullen met (in biofolie – en dus composteerbaar) verpakte supplementen van Vitaily. Zo heb je alle zinvolle voedingsstoffen in 6 seconden binnen: vitamine D3, vitamine K2, omega 3, magnesium, jodium en selenium. Makkelijker kunnen we zelfzorg niet maken. Voor elke maanddoos planten we trouwens een boom. Dus met Vitaily maak je niet alleen jezelf, maar ook de wereld een stukje vitaler. Een win-winsituatie.

9 Doe iets wat je leuk vindt

Hoe druk je dag ook is, doe elke dag minstens één ding dat je ontzettend leuk vindt. Schilderen, muziek maken, lezen, iets sportiefs, een verhaal schrijven – je kunt alle kanten op. Kies iets wat niets met werk te maken heeft en waar je lekker je ei in kwijt kunt.

10. Zorg gedurende de dag voor ‘endorfinestootjes’

Oftewel: kleine dingen waar je een goed gevoel van krijgt. Ruik aan een lekker parfum, zet verse bloemen in een vaas, steek kaarsen aan of knuffel met iemand die je lief vindt. Ook dat is zelfzorg.hoe was

11. Neem micropauzes en een lange pauze om echt even op te laden

Je kunt niet de hele dag doorwerken. Dat is gewoon niet realistisch – en daarnaast werkt dat alleen maar averechts voor je productiviteit. Maak een ommetje, bel een vriend(in), haal een koffietje bij dat tentje op de hoek of doe een dansje.

12 Mediteer, of doe yoga-oefeningen en focus op je ademhaling

Uitgebreide meditatie- en yoga-sessies die je thuis kunt meedoen, vind je online overal. Begin bijvoorbeeld bij Yoga By Adriene [linkje] op YouTube. Met de hoeveelheid filmpjes op haar kanaal ben je wel even zoet.

13. Vermijd schermen op de (late) avond

Leg je telefoon twee uur voor je gaat slapen weg en probeer er niet meer op te kijken. Schermen onderdrukken de aanmaak van melatonine, een hormoon dat een diepe en herstellende slaap bevordert. Voor het slapengaan een boek lezen is de beste manier om jezelf voor te bereiden op je nachtrust.
Algemene tip: zet op je telefoon ‘blauw licht’ uit, zodat je er ook gedurende de dag niet aan blootgesteld wordt. Meestal vind je dit bij de instellingen van je beeldscherm.

14. Maak aan het einde van elke dag een lijstje van dingen waar je dankbaar voor bent

Een leuke journal-tip is bijvoorbeeld het boek ‘Hoe was je dag’. Door hierbij stil te staan, ga je het leven meer waarderen. Je realiseert je wat voor moois je allemaal meemaakt, doet en bereikt. Dát is pas (mentale) zelfzorg.

15. Zorg voor een opgeruimd huis en/of kamer voor je gaat slapen

Niets zo fijn als wakker worden in een nette, geordende ruimte. Rommel leidt af. Ook op je bureau en in je keuken, trouwens. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Klinkt misschien wat suf, is écht zo.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen