Krijg jij voldoende voedingsstoffen binnen? (deze essentiële stoffen mis je snel)

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Deel op whatsapp

Voeding speelt een cruciale rol in jouw gezondheid en welzijn, nu en later. Het geeft je de energie om fysiek en mentaal te presteren. Iedereen kent het lijstje macro’s (macronutriënten) met koolhydraten, vetten en eiwitten op het voedingslabel. Maar het belangrijkste deel van voeding staat haast nooit op dat label: de micro’s (micronutriënten). Dit zijn onder andere essentiële eiwitten & vetten, vitaminen en mineralen. Heb jij wel eens gekeken naar hoeveel micro’s je eet? In deze moderne wereld loop je namelijk makkelijk een tekort op, als je even niet oplet.

Je merkt een tekort direct (toch?)

Je denkt misschien: “Je bent toch hartstikke ziek bij een voedingstof tekort?! Dat merk je echt wel!” Klopt, een zwaar tekort levert ernstige symptomen op. Dat komt eigenlijk niet meer voor in Nederland. Maar er zit veel ruimte tussen ‘zwaar tekort’ en het ‘optimale gehalte’. Kijk eens naar deze schaal. De twee uitersten (zwaar tekort of overschot) geven problemen. Het optimale niveau zit ergens in het midden. Hier ervaar je de meeste korte en lange termijn voordelen, zoals veel energie, een goed humeur, sterke weerstand, tragere veroudering etc.

De optimale inname is niet hetzelfde als de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). De ADH is de inname die de meeste mensen nodig hebben om niet ziek te worden. Maar ‘niet ziek’ en ‘optimaal gezond’ liggen ver uit elkaar. En het komt snel voor dat je van sommige voedingsstoffen niet eens de ADH haalt.

Bekende tekorten

Het risico op voedingsstof tekorten is niet nieuw. Daarom voegen producenten micro’s toe aan bewerkte producten. Voorbeelden zijn: jodium in zout, vitamine D in zuivel en margarine, omega-3 vetzuren in margarine. Soms zijn deze toevoegingen ten behoeve van de volksgezondheid. Maar het staat de producent ook toe leuke gezondheidsclaims te maken, zoals ‘goed voor het hart’ of ‘goed voor de botten’. De toevoeging van voedingsstoffen aan ongezonde producten maakt het product niet ineens gezond. En als je de gezonde keuze neemt zonder toegevoegde micro’s dan loop je de micro’s mis. Zulke goedbedoelde toevoegingen zijn dus niet de oplossing voor onvoldoende voedingsstoffen.

Deze voedingsstoffen zijn het meest onvoldoende

Omega-3 vetzuren van dierlijke afkomst
Omega-3 vetzuren komen voor in verschillende vormen. De dierlijke vetzuren EPA en DHA zijn het meest relevant voor onze gezondheid. Ze zijn o.a. goed voor de hersenen en de bloedvaten. EPA en DHA komen veel voor in zeeproducten, zoals vis en schaaldieren. Maar we eten hier steeds minder van. De vis die we eten is vaak bewerkt (waardoor de omega-3’s verloren gaan) of niet zo vet.

Jodium
Jodium is opnieuw een voedingsstof die we vooral uit de zee halen. Niet alleen vis, maar ook waterplanten, zoals zeewier zijn rijk aan jodium. Jodium is o.a. essentieel voor de aanmaak van schildklierhormoon. Jodium is vaak een toevoeging aan zout en brood, omdat we zo weinig zeegroenten eten. Maar als je voor je gezondheid ook minder zout moet eten, waar haal je de jodium dan vandaan?

Magnesium
Magnesium is het meest voorkomende mineraaltekort. Magnesium is een elektroliet die bij meer dan 300 processen is betrokken. Je vindt het vooral in bladgroenten, noten en zaden. Extra pure chocolade is ook een goede bron. De meeste mensen eten deze producten te weinig om genoeg magnesium te krijgen.

Vitamine K2
Vitamine K heeft twee vormen die allebei nodig zijn voor onze gezondheid. Vitamine K1 vind je in groenten en is nodig voor de bloedstolling. Vitamine K2 is nodig voor de calciumopname, gezonde botten en gezonde bloedvaten. Vitamine K2 komt vooral voor in dierlijke en gefermenteerde producten, zoals yoghurt en zuurkool. Afgezien van een bakje yoghurt eten de meeste mensen te weinig vitamine K2-rijke voeding.

Selenium
Selenium ondersteunt je weerstand en werkt als antioxidant. Dit mineraal komt veel voor in noten en zaden, zeevoedsel en orgaanvlees. De eerste drie eet je misschien wel, maar die laatste waarschijnlijk niet. Het idee van orgaanvlees is helemaal uit de mode. Overigens heb je met een paar paranoten per dag al je ADH van selenium binnen.

Vitamine D
Vitamine D is een hormoon dat o.a. bijdraagt aan een gezonde botten, tanden en spieren en een goede weerstand. Vitamine D is eigenlijk geen voedingsstof die je vooral uit eten haalt. Je maakt zelf genoeg vitamine D door met je blote huid in de zon te zitten. Je vindt wel wat vitamine D in eten, maar lang niet genoeg om al je behoeftes te voorzien. Maar we komen tegenwoordig minder vaak buiten en beschermen ons meer tegen de zon. Daardoor maken we ook minder vitamine D en dat geeft zeker in de winter problemen (wanneer de zon niet sterk genoeg is voor vitamine D-productie).

Mensenvoeding van toen en nu

Het zou niet ingewikkeld moeten zijn om genoeg voedingsstoffen te krijgen. Immers, we weten pas kort dat ze bestaan en nodig zijn. Tijdens onze evolutie was deze kennis er natuurlijk niet. De eerste mensen kregen zonder moeite alles dat nodig was uit hun eten. We komen in de problemen omdat onze moderne voeding zo veel anders is dan de oervoeding.

Een paar duizend jaar is niet zo veel in het totale bestaan van mensen. Maar in die paar duizend jaar (en zeker de laatste eeuwen) eten we door landbouw en nieuwe bewerkingstechnologieën heel anders. Waar de oermens voedsel verzamelde uit de natuur, van land en water, kopen we het nu kant-en-klaar in de winkel zonder de minste moeite te hoeven doen.

Voedsel vers uit de natuur en uit een zakje verschillen enorm in kwaliteit. De voedingswaarde van verse producten neemt af des te meer het eten bewerkt en bewaard wordt. Uiteindelijk resteert alleen nog de energetische waarde van koolhydraten, eiwitten en vetten. De verklaring van micronutriënten ontbreekt niet voor niets op de verpakking.

Richtlijnen volgen is onvoldoende

Iedereen is wel bekend met de Schijf van Vijf, de richtlijnen die zouden moeten helpen met ‘gezonde’ voedingskeuzes. Deze adviezen zijn echter gebaseerd op verkeerde aannames die in de praktijk ongezond blijken. De adviezen lopen altijd achter op de wetenschap, zeker als die adviezen erg gunstig zijn voor sommige partijen. Van buitenaf lijkt (en is) voeding erg ingewikkeld, maar gezond eten is verrassend eenvoudig. Gezond eten komt neer op: eet veel verse planten, een beetje verse vlees of vis en varieer. Vermijd de bewerkte producten met labels, pakjes en zakjes. Eet zoals de oermens dat deed. Dan komen de meeste voedingsstoffen vanzelf.

Wat zijn je opties?

We leven in een moderne, technologisch geavanceerde wereld met een lichaam dat gebouwd is om te vissen, jagen en verzamelen. Ons lichaam werkt daarom het beste als het dezelfde voedingsstoffen krijgt die in zulk voedsel gevonden worden. Moderne voeding is veel minder voedingsrijk door uitvoerige bewerking of doordat we compleet andere producten eten dan onze voorouders. Je kan redelijk compenseren voor een tijdelijk tekort aan voedingsstoffen, maar op de lange termijn verslijt het lichaam snel. Dat merk je vooral in je energie, humeur, weerstand en algemene gezondheid.

Er zijn twee voor-de-hand-liggende oplossing beschikbaar:
1. Eet meer zoals onze voorouders dat deden
2. Vul ontbrekende voedingsstoffen aan met een gericht supplement

Optie 1 vereist een hoop werk, kennis en zelfbeheersing. Modern eten is immers zo lekker, handig en makkelijk verkrijgbaar. Eet je zoals onze voorouders, dan moet je verse producten kopen, die zelf klaarmaken en veel variëren. Deze aanpak is goed mogelijk en geeft je de ultieme controle over je voeding, al kost het wel meer tijd. Paleo en OERvoeding zijn stromingen die evolutionair afgestemde voeding onderzoeken en uitwerken. Je kan beginnen met de onderstaande blogpost over OERvoeding.

Je kan optie 2 direct toepassen, terwijl je jouw voeding verbetert. Daarbij is de keuze van het juiste supplement belangrijk. Je wilt zeker zijn dat je de voedingsstoffen binnenkrijgt die je mist en geen overdosering krijgt. Je kan natuurlijk alle voedingsstoffen afzonderlijk nemen. Maar een goed doordachte multivitamine is wel zo handig (en vaak goedkoper). De multivitamine Vitaily Basis bevat de voedingsstoffen genoemd in dit artikel en meer. De hoeveelheden zijn afgestemd op de moderne behoeften en helpen je meer richting het optimale niveau te komen.

Klik hier voor Vitaily Basis: het geeft je gezond en gemak in één.

Verdieping

[1] Artikel: De OERschijf – https://oersterk.nu/blogs/de-oerschijf/ > Hierin wordt het idee van evolutionaire voeding en moderne voeding nog verder uitgewerkt.

[2] Arikel: Basissupplementen: waarom en welke doseringen? – https://vitaily.nl/blog/waarom-basissupplementen/ > Hierin vind je veel informatie per voedingsstof, zoals wat het doet voor je gezondheid, waarom je mogelijk een tekort hebt en in welk voedsel je het veel vindt.

43 gedachtes op “Krijg jij voldoende voedingsstoffen binnen? (deze essentiële stoffen mis je snel)”

  1. Ik heb nog ACTIFIT 65+ van Davitamon multivitamines & mineralen met ginseng (extra D3).
    Wil dit eerst opmaken. Daarna beginnen met het al ontvangen pakket Vitaily basis.
    Of is het beter Davitamon we gooien en alleen Vitaily gebruiken?

  2. P.m. Sandbergen-Draijer

    Ik geloof heilig in het concept van Richard de leth! Al jaren eet ik zo goed als mogelijk en slik K2 en visolie uit Noorwegen. Op het moment dat genoemde supplementen op zijn ga ik zeker over op Vitaly. Alleen is er wat mij betreft enige onduidelijkheid over het gebruik van de visolie. Enerzijds hoor ik dat het naast Vitaly ook gebruikt moet worden en anderzijds lees ik van niet. Hoe zit dat nu?

    1. Richard de Leth

      Goede vraag. Waarschijnlijk doe je op de visolie van Eqology (waar ik inderdaad ook mee werk). Met deze visolie kun je de vetzuurbalans (omega 3-index) rond de 8 procent krijgen. Met Vitaily kun je hem daar houden (zeker als je ook 2x per week vette vis houdt). Ik hoop dat dit jouw vraag verduidelijkt. Alle goeds, Richard

  3. Jolande Jacobs

    Hallo Richard, als je probeert zo gezond mogelijk te eten, heb je toch niet al die aanvullende mineralen nodig?. Ik eet vegetarisch al heel erg lang, ik eet wel vis en ben nu sinds een aantal maanden ook vrijwel gestopt met zuivelproducten, ik eet wel kokos en amandelyoghurt ( niet elke dag) en eet wel elke dag noten en zeker 500 gram groente en veel fruit. Krijg ik dan niet te veel mineralen binnen als ik zo’n dagzakje van jullie neem?
    Daar heb ik dus wat moeite mee.

    Ben benieuwd naar je antwoord, met vriendelijke groet, Jolande Jacobs.

    1. Richard de Leth

      Ik respecteer jouw mening, Chisly. Ik ben en blijf transparant. Ik heb jarenlang andere A-merken geadviseerd en blijf dit doen. Koop dus vooral deze stoffen in losse potjes als je twijfelt aan de kracht van Vitaily. Ik heb Vitaily laten ontwikkelen omdat ik in de praktijk zag dat veel mensen niet therapietrouw konden zijn aan meerdere potjes én dat de kosten enorm opliepen.

      Verder slik ik Vitaily zelf ook dagelijks, dus voor mij is het essentieel dat ik mezelf aan het einde van iedere dag in de spiegel kan blijven aankijken.
      Volg vooral jouw eigen koers zodat dit voor jou ook klopt. Alle goeds! Richard

  4. Super Richard. Ik volg je blogs met plezier. Ik zoek af en toe blogs om door te sturen naar mijn naasten die wat minder met gezondheid en gezonde voeding bezig zijn dan ik. Zelf kan ik het nooit zo goed uitleggen. Dit is zo’n fijne blog die ik graag deel en wat gewoonweg waardevolle inzichten geeft. Zonder betweterig te zijn of teveel te pushen.

  5. Hoi Richard, bij vitaily staat vanaf 18 jaar. Wat adviseer je tieners en peuters om hun micronutrienten op peil te houden? Groetjes Nienke

    1. Richard de Leth

      Goede vraag, Nienke. Tieners (grote kinderen) kunnen Vitaily mogelijk ook nemen, alleen kan de magnesium beter over de dag worden verdeeld (dus niet 2 tabletten in ochtend, maar 1 bij ontbijt en 1 bij diner). Peuters adviseer ik zelf Multi Guard for Kids van het merk Lamberts. Alle goeds, Richard

  6. Hallo Richard. Mijn kleinzoon van 4 heeft een verstandelijke beperking en ass. Hij is heel zinnig met eten en drinken. Is er een oplosbaar suplement dat hij niet ziet of proeft?

    1. Richard de Leth

      Oei, dat is een uitdagende specifieke situatie, Feika. Mogelijk dat het merk Nutriphyt een alternatief biedt?
      Alle goeds,

      Richard

  7. Dag Richard,
    In een van de Vitaily supplementen zit een behoorlijk hoge dosis vitamine D. Ik eet gemiddeld 2x per week vette vis.
    Kan ik ook een teveel aan vit. D binnenkrijgen, wat mogelijk tot vergiftiging kan leiden?
    Vriendelijke groetjes

    1. Richard de Leth

      Nee, Josine, dat is niet mogelijk als je Vitaily slikt en 2x per week vette vis eet. Alle goeds, Richard

      P.S. Als je nieuwsgierig bent naar je vitamine D-status, kun je het altijd via je huisarts prikken.

    1. Richard de Leth

      Visolie (omega 3) in combinatie met vitamine D3 én vitamine K2. Al deze essentiële bouwstoffen vind je in Vitaily, Corry. Alle goeds, Richard

  8. Hallo Richard,

    Ook ik slik vitaily nu 2 weken. Wat me opvalt is dat ik me energieker voel dan voorheen!!
    Dank daarvoor.

    Vraag:
    Mijn vriendin vind het lastig om de pillen te slikken, mogen deze bijvoorbeeld ook in de blender bij een (groente) Shake?

    Groet,
    Max L.

    1. Richard de Leth

      Goed te lezen, Max.

      Je vriendin mag de tabletten zeker in de blender doen. Ze kan bij de apotheek ook een vergruizer kopen (kost ongeveer 1-2 euro) en de vergruisde tablet in de smoothie toevoegen, of met een lepel appelmoes etc innemen. Alle goeds, Richard

  9. Ik heb astma en gebruik daarvoor 4 maal daags een inhaler, in de wintermaanden gebruik ik ook een onderhoudsdosis antibiotica.
    Dit omdat ik anders iedere keer ontstekingen in mijn longen heb, daar zitten al veel littekens in en die zijn een bron voor bacterieen.
    Nu gebruik ikmagnesium en vitamine d en bitamine b complex los. Zijn jou supplementen beter alles in 1.
    Graag een eerlijk antwoord.

    1. Richard de Leth

      Ha Tosca, uiteraard zijn alle antwoorden eerlijk. Voor het immuunsysteem zijn de stoffen vitamine K2 (werkt samen met vitamine D3), omega 3-vetzuren, jodium en selenium ook heel belangrijk. Deze vind je allemaal in Vitaily terug (net als magnesium en vitamine D3). Dus Vitaily is completer dan het pakket wat je nu slikt. Alle goeds!

  10. Hallo Richard,
    Vraagje over de omega 3 ( visolie).
    zit het er ook in dat je over gaat op algenolie (Milieu,diervriendelijk )
    voor in de zakjes. Rineke Dijkinga blijkt een goed alternatief te hebben.
    Met hartelijke groet,
    Doortje

    1. Richard de Leth

      Ha Doortje, per 4 januari 2021 verschijnt Vitaily Vegan. Hierin zit algenolie in plaats van visolie. Voorverkoop start woensdag 21 oktober. Alle goeds!

  11. Ik ben zeer geïnteresseerd in Vitaily maar heb gelezen dat er binnenkort nog een versie komt met ook vitamine B12 erin. Ik eet niet vegetarisch maar heb wel een B12 tekort.

    Graag hoor ik wanneer deze te bestellen is.

    1. Richard de Leth

      Vitaily Vegan verschijnt per 4 januari 2021, maar de voorverkoop gaat vanaf woensdag 21 oktober los. Dus wordt op korte termijn vervolgd, Petra. In Vitaily Vegan zit algenolie ipv visolie, en dus extra zink en vitamine B12 toegevoegd.

  12. Hoi ik heb laatst een EMB bloedtest gedaan waaruit bleek dat ik een tekort heb aan magnesium, b12, c, d, zink, koper, omega3 en daarbij een intolerantie voor gluten, tarwe, zuivel, suiker.. Ik slik al lang b12, c, magnesium hoe kan dit? En met deze gegevens werkt jouw supplement voldoende of heb je nog ander advies? Ik weet niet zo goed meer wat te doen. En waar te beginnen

    1. Richard de Leth

      Ik kan jouw persoonlijke situatie niet goed beoordelen, Lies. Wel zijn er altijd 2 zaken van belang:
      1. werkt de spijsvertering goed? (je bent niet wat je eet, maar wat je opneemt)
      2. zorg voor actieve werkzame bindingsvormen (dus bv. magnesiumbiglyscinaat ipv magnesiumoxide), zodat het beter wordt opgenomen. De juiste vormen licht ik toe in deze blog: https://vitaily.nl/blog/waarom-basissupplementen/

      1. Hoi Richard,
        Mijn dochters en ik eten nu een jaar Vaganistisch (dus geen vlees, vis, melk, kaas, eieren en andere producten waar iets inzit dat van dieren afkomstig is) nu slikken we wel vitamines bij (eerst de Vegan Multiple van Solgar maar sinds een paar maanden op advies van een kennis overgestapt op de Multi Green Vega van de Etos en daarbij de Opti3 van Vegetology) maar toen ik me laatst liet prikken bleek dat ik evengoed een tekort had aan vit. B12
        Help…..
        Groet Door

        1. Richard de Leth

          Het is belangrijk dat je de juiste actieve vormen van vitamine B12 neemt, Door. In Vitaily Vegan zit zowel 50% methylcobalamine als 50% adenosylcobalamine, zie https://vitaily.nl/ingredienten-vegan/
          Dus zorg dat je deze vormen binnnenkrijgt. Na een kwartaal kun je dan weer je bloedwaarde meten en kijken of dit voldoende is, of dat je hogere doseringen nodig hebt.

          Alle goeds!

          1. Ga ik doen, dank je wel 😊

            Ik ga ook de Vitaily Vegan bestellen, is dat een complete vitaminepil of kom je als vegan nog iets tekort?
            (Vb Omega 3?)

            Groet Door

  13. Hoi Richard. Ik zag laatst in een docu dat heel veel voedingssupplementen niet eens hun doel bereiken doordat het vroegtijdig wordt afgebroken ( o.a. door maagzuur? ) en dat je dat allemaal voor niks slikt. Hoe zit dat met Vitaily ? Graag je antwoord… Vriendelijke groet, Mieke.

  14. Hai Richard, ik volg je al vanaf het begin, heel leuk om te zien hoe passievol en eerlijk en open je bent over waar jij in gelooft. Blijk nu een erg laag vit. B12 te hebben en ben me gaan verdiepen in alle versch merken en werkzame stoffen ed. Ik wil zo min mogelijk slechte toevoegingen er in, maar er is zoveel te krijgen dat ik er tureluurs v word. Zijn er merken die jij kunt aanbevelen, als ik evt zou besluiten om niet jouw product aan te schaffen, bijv omdat ik extra vit B12 wil slikken? Hartelijk dank voor jouw reactie. Keep up the good work!

    1. Richard de Leth

      Ha Lisette, dank voor je complimenten. In Vitaily Vegan zit 2,8mcg vitamine B12 verdeeld over 2 actieve vormen. Veel hogere doseringen (waarmee je een tekort beter en sneller aanvult) vind je hier: https://vitamineb12nu.nl Alle goeds!

  15. Dag Richard,
    Ik slik liever geen pillen en denk dat ik ook wel voldoende gevarieerd (vegetarisch) eet maar heb me toch laten verleiden een maand vitaily basis te proberen. Ik gebruik de fiets als hoofdvervoermiddel en rij daarbij gem. 1500 kilometer per maand. Na een week heb ik gemerkt dat mijn benen veel soepeler gaan, moeiteloos fiets ik nu, eerst voelde ik vaak en weerstand in mijn benen door vermoeiing. Toeval of is dit verklaarbaar? (ben een man geb 1964)

    1. Richard de Leth

      Goed te lezen, Jim. Magnesium verbetert o.a. de energievoorziening in de spieren, en door o.a. de omega 3-vetzuren is de flexibiliteit van je cellen verbetert. Dus het aanvoeren van voedingsstoffen gaat gemakkelijker, net als het afvoeren van afvalstoffen. Dus zeker geen toeval, maar een toegenomen vitaliteit 🙂 Alle goeds!

  16. Petra de Graaff

    Hi Richard. Ik volg je al een tijdje. Ja, het gaat goed met Vitaily.
    Het viel mij op, mijn nagels zijn mooi rose. Blijkbaar kwam ik iets te kort.
    Ik heb een vraag. Is het mogelijk om bij jou een afspraak te maken?
    Vr gr Petra

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen