Dít is de aanbevolen hoeveelheid EPA en DHA per dag

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Deel op whatsapp
EPA en DHA zijn Omega-3 vetzuren die in een gezond voedingspatroon niet mogen ontbreken. Maar wat is de aanbevolen hoeveelheid EPA en DHA per dag? Je leest het hier.

Laten we het eens hebben over EPA en DHA. Twee termen waar je vast al eens van hebt gehoord – zeker als het gaat over gezondheid en voeding. EPA (voluit: eicosapentaeenzuur) en DHA (voluit: docosahexaeenzuur) zijn niet alleen chique (en een tikkie onuitspreekbare) woorden, maar ook Omega-3 vetzuren. Dit zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die in geen enkel voedingspatroon mogen ontbreken. Ze hebben namelijk een positief effect op je gezondheid. Hoe dat zit en hoeveel EPA en DHA je dagelijks nodig hebt, leggen we je graag uit in dit blog.

EPA en DHA en je gezondheid

Omega-3 vetzuren hebben verschillende gunstige effecten op je gezondheid. Zo blijkt uit onderzoek dat EPA en DHA de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Ook verlagen ze de bloeddruk en zien onderzoekers een mogelijk positieve invloed op het voorkomen van depressiviteit, dementie en leerproblemen.

Verder is DHA belangrijk voor de hersenfunctie en het gezichtsvermogen – iets wat al begint bij ongeboren baby’s. Als de moeder tijdens haar zwangerschap voldoende DHA binnen krijgt, komt dit via de navelstreng bij de baby terecht. De moeder kan dit na de geboorte ook doorgeven aan haar baby via borstvoeding.

Hoeveel EPA en DHA per dag?

De aanbevolen hoeveelheid EPA en DHA per dag is 250 mg. Beide vetzuren komen van nature voor in vis en in schaal- en schelpdieren. Vooral vette vissoorten, zoals makreel, haring, zalm, forel en sardines, zijn een goede bron van deze Omega-3 vetzuren. Om voldoende van beide binnen te krijgen, is het dus verstandig om regelmatig (vette) vis op het menu te zetten. Mmmm. Dat is geen straf, toch?

Dat klinkt makkelijk, maar toch blijkt in de praktijk lang niet iedereen vette vissoorten regelmatig op het menu heeft staan. Daarnaast kan het natuurlijk ook zo zijn dat je geen vis of schaal- en schelpdieren wilt of kunt eten. Daarom is het goed te weten dat je EPA en DHA ook in een vegan voedingssupplement kunt krijgen én dat er ook vegan voedingssupplementen van Vitaily zijn, waar algenolie voor wordt gebruikt. Helemaal hartstikke plantaardig dus!

Vitaily Basis en Vitaily Vegan

Vitaily heeft twee lijnen voedingssupplementen: Vitaily Basis en Vitaily Vegan. Dat geeft jou de mogelijkheid om te kiezen voor de multivitamine die past bij jouw manier van leven. Beide lijnen bestaan uit een maandbox aan dagzakjes met daarin alle belangrijke vitamines en mineralen die je dagelijks nodig hebt. En je raadt het al; uiteraard ontbreken ook EPA en DHA daar niet in.

Probeer het zelf. Maak kennis met Vitaily en bestel het pakket dat bij jou past.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen