Eén essentiële pijler binnen jouw leefstijl

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Voor het jaar 1900 waren bacteriën de belangrijkste doodsoorzaak.
Artsen met antibiotica waren hard nodig.

Na het jaar 1900 is een ongezonde leefstijl de belangrijkste doodsoorzaak.
Gezondheidscoaches met de juiste adviezen zijn hard nodig.

Wat is de oorzaak van de oorzaak?

Een ongezonde leefstijl zorgt voor laaggradige ontstekingen. Maar wat is een laaggradige ontsteking?

Het is een continu lage activiteit van het immuunsysteem.

Het lukt het immuunsysteem niet meer om zichzelf uit te zetten, waardoor het chronisch overactief door de bloedbaan stroomt en op verschillende plekken in het lichaam problemen veroorzaakt.

chronische ontsteking

Zowel bij het aanpakken van veel ziekten als het preventief behouden van je gezondheid is het essentieel om de ontstekingsbalans van je lichaam te controleren.

Huidige leefstijl = olie op het vuur

Onze huidige ongezonde leefstijl verstoort de ontstekingsbalans doordat:

  • we te vaak en te veel eten
  • we ons bioritme verstoren (kunstlicht en nachtdiensten)
  • we te weinig uur slapen, of een slechte slaapkwaliteit hebben
  • we het hele jaar onnatuurlijke koolhydraten eten (brood, pasta, rijst, aardappelen, vruchtensappen, frisdranken, chips, koek, snoep)
  • we te weinig contact met zonlicht (vitamine D3) hebben
  • we te weinig bewegen
  • we te veel chronische stress hebben
  • we in een leefomgeving vol gifstoffen leven
  • we te weinig zeevoedsel (vis, schaal- en schelpdieren, algen en zeegroenten) eten, die rijk zijn aan omega 3-vetzuren

De huidige moderne welvaartsziekten worden voor meer dan 95 procent door een ongezonde leefstijl verOORZAAKt.

Als een ongezonde leefstijl de oorzaak is, laten we een gezonde leefstijl dan als medicijn toepassen.

Voeding als medicijn?

Voeding is een belangrijke pijler binnen een gezonde leefstijl, maar zeker niet de heilige graal. Oervoeding speelt een essentiële rol in een optimale ontwikkeling van het kind en in het behoud van optimale gezondheid van volwassenen.

– Nederlanders eten (veel) te weinig groente en fruit. Zowel volwassenen als kinderen.
– Nederlanders eten veel te weinig vis.

In de ‘oude’ Schijf van Vijf was het advies om 2x per week vis te eten. Dit advies werd door slechts 14 procent van de Nederlanders opgevolgd. In de nieuwe Schijf van Vijf is het advies om nog maar 1x per week vis te eten.

Kernvraag blijft: is 1x per week vis eten genoeg om een tekort aan de vitale visvetzuren EPA en DHA op te lossen, en genoeg voor optimale gezondheid?

Wel is het duidelijk dat slechts een klein deel van de Nederlanders voeding als medicijn inzet.

De meeste Nederlanders gebruiken ‘voeding als stressor’ door dagelijks brood, koemelkproducten, aardappelen, frisdranken, pakjes, zakjes of vruchtensappen te nuttigen.

Waarom is vis zo belangrijk?

In de natuur zijn overal natuurlijke tegenhangers aanwezig:
– eb en vloed (oestrogeen en progesteron)
– dag en nacht (cortisol en melatonine)
– zomer en winter (insuline en groeihormoon)
– opbouw en afbraak (groeihormoon en cortisol)
– ontsteking AAN en ontsteking UIT (omega 6 en omega 3)

Even simpel gezegd: ontstekingsstoffen vind je vooral op het land,
anti-ontstekingsstoffen vind je vooral in de zee.

Onze huidige leefstijl in de moderne maatschappij lokt ontstekingen uit, en de oplossing is in zee voedsel aanwezig (dus stoffen om de ontsteking weer uit te zetten).

Laaggradige ontsteking wordt in het Engels ‘low grade inflammation’ genoemd. Het is een milde ontsteking die nauwelijks in het bloed aantoonbaar is. Bij een laaggradige ontsteking is het immuunsysteem continu een beetje geactiveerd.

De oorzaak van laaggradige ontsteking

Normaal gesproken wordt het lichaam tegen schadelijke stoffen en ziekteverwekkers beschermd door middel van de lichaamsbarrières. Voorbeelden hiervan zijn de huid en de darmwand. Ze zorgen ervoor dat alle rotzooi waarmee je in aanraking komt wordt buitengehouden. Maar een Westerse leefstijl met chronische stress, gifstoffen en ongezonde voeding zorgt ervoor dat deze lichaamsbarrières verhoogd doorlaatbaar worden. Ze raken als het ware lek en zijn daardoor niet meer in staat om alle schadelijke stoffen en ziekteverwekkers tegen te houden. Het gevolg is dat er van alles de bloedbaan in kan lekken.

Als er schadelijke stoffen in de bloedbaan lekken moet het immuunsysteem deze stoffen onschadelijk maken. Het doet dit door middel van een ontsteking, maar een ontsteking (dus verhoogde activiteit van het immuunsysteem) kost enorm veel energie. Daarnaast kun je wel een ontsteking starten, maar je lichaam moet de ontsteking ook kunnen uitzetten.

De omzetting

Een ontsteking starten verloopt via de omega 6-route (uit arachidonzuur worden type-2 eicosanoïden gemaakt die een ontsteking starten), en een ontsteking uitzetten verloopt via de omega 3-route (uit eicosapenteenzuur (EPA) worden type-3 eicosanoïden gemaakt die een ontsteking uitzetten, zogenaamde protectines en resolvines).

Onthoud:

  • een ontsteking gaat AAN via de omega 6-vetzuren
  • een ontsteking gaat UIT via de omega omega 3-vetzuren

Als je niet in staat bent om een heftige reactie op tijd te beëindigen – onder andere door een tekort aan omega 3 –vetzuren – dan zal jouw lichaam voor een milde immuunreactie kiezen. Dit is de zogenoemde laaggradige ontsteking.

Een laaggradige ontsteking is een soort ‘pauzestand’ van een immuunsysteem met voedingstekorten, dus een tekort aan de visvetzuren EPA en DHA.

Voor het beëindigen van een grote belasting van het immuunsysteem is koorts nodig. Koorts is enerzijds duur (kost veel energie), en mag anderzijds alleen worden toegestaan als het lichaam de koorts op tijd kan beëindigen.

Dit is onder andere afhankelijk van de hoeveelheid omega-3 vetzuren EPA en DHA die je binnenkrijgt.

Mensen die een tekort aan deze voedingsstoffen hebben zullen van het immuunsysteem geen toestemming krijgen om koorts te ontwikkelen. Het gevolg is dat de laaggradige ontsteking nooit wordt beëindigd. Dit is het geval bij mensen die nooit ziek zijn, maar wel chronische klachten hebben.

Wanneer had jij voor het laatst koorts?

Op de lange termijn leidt een laaggradige ontsteking tot vage klachten zoals vermoeidheid, stemmingswisselingen, moeite met afvallen en slaapproblemen. Maar ook tot welvaartsziekten zoals MS, Crohn, Colitis Ulcerosa, diabetes type 1 en 2, Alzheimer, Parkinson, depressie, reumatoïde artritis, hooikoorts, astma, COPD, botontkalking, aderverkalking, hoge bloeddruk, beroerte en hartfalen.

Wat zegt de wetenschap?

Het visvetzuur EPA wordt recent weer in verband gebracht met langer leven*1.

Anders gezegd: een onbalans in de verhouding omega 6 / omega 3 bevordert chronische ziekten. Onderzoek uit 2008 en 2011 van Artemis P. Simopoulos*2 laat zien dat een verhouding omega 6 / omega 3 van:

– 4:1 een verlaging met 70 procent geeft van het aantal sterfgevallen door hart- en vaatziekten
– 2,5:1 een verlaagd risico op darm- en borstkanker geeft
– 3:1 een vermindering van ontstekingsziekten geeft
– 5:1 een positieve invloed heeft in de aanpak van auto-immuunziekten

Wat moet ik onthouden?

Een ongezonde leefstijl is op dit moment de belangrijkste doodsoorzaak. Mensen eten te weinig zee voedsel (zeegroenten en vis) en relatief te veel bewerkte voeding. Het gevolg is een verstoorde omega 6 / omega 3-balans, wat het optreden van laaggradige ontstekingen – en hiermee van welvaartsziekten – stimuleert.

Zorg dat je omega 6 / omega 3-balans goed is en geef het immuunsysteem zo de juiste bouwstenen om zijn werk goed te kunnen uitvoeren. Het is een veiligheidspal voor je gezondheid.

En nu?

Suppletie van duurzame omega 3-vetzuren is een essentiële aanvulling op het moderne leven en een zinvolle investering in de vitaliteit, zowel vandaag als richting de toekomst.

Omega 3-vetzuren vormen samen met vitamine D3 en vitamine K2 een krachtig team. Ook behoren de mineralen magnesium, selenium en jodium tot de sleutelstoffen die essentieel zijn voor jouw vitaliteit.

Slik geen zes verschillende potjes, maar kies voor gezond en gemak in één zakje. Klik hier.

Verdieping

*1 https://www.medischdossier.org/langer-leven-met-epa/?mc_cid=eb592b5ac8&mc_eid=7c3355b3ed

*2 The importance of the omega-6/omega-3 Fatty Acid Ratio in Cardiovascular Disease and Other Chronic Diseases

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Vitaily draait op SYS PlatformSYS Platform